Verhuur sociale huur als hotelruimte

6 juli 2009

Verhuur sociale huur als hotelruimte

Op 1 juli stond in De Telegraaf te lezen dat er in Oud-Zuid sociale huurwoningen worden verhuurd als hotelruimte zonder hotelbestemming. Volgens de krant gebeurt dit met goedkeuring van de gemeente. Het gaat hier over woontorens die verhuurd worden door vastgoedbedrijven Vesteda en Htel. In het artikel staat dat de Dienst Wonen deze appartementen niet beschouwt als sociale huurwoningen, de Huurdersvereniging Amsterdam vindt het echter zeer onwaarschijnlijk dat het hier niet over sociale huurwoningen gaat.

1. Klopt het dat de, in het artikel, genoemde complexen verhuurd worden als hotelruimte?
2. Kan het College aangeven of het hier nu wel of niet sociale huurwoningen betreft? Kunt u daarbij onderbouwen waarom wel of niet?
3. Hoe kan het dat dan wel de Dienst Wonen onterecht beweerd dat het hier niet gaat om sociale huurwoningen, dan wel dat de Huurdersvereniging Amsterdam, na telling van punten, onterecht tot de conclusie komt dat het hier wl over sociale huurwoningen gaat?
4. Hebben deze complexen een woonbestemming of zijn ze anders bestemd?
5. Zijn er (meer) gevallen bekend van verhuur van sociale huurwoningen als hotelruimte? Zo ja, wordt hier handhavend opgetreden? En op welke wijze gebeurt dit?
6. Als de berichtgeving in De Telegraaf klopt en de sociale huurwoningen onterecht illegaal verhuurd worden als hotelruimte wat bent u en/of het stadsdeel Oud-Zuid van plan om hiertegen te ondernemen?

Hans Bakker.

Het antwoord van burgemeester en wethouders:

Ter beantwoording deelt het college van burgemeester en wethouders het volgende mee:

1. Het klopt niet dat de complexen van Vesteda en HTel als hotel worden verhuurd. Zowel Vesteda als HTel hebben ook aan De Telegraaf laten weten dat de berichtgeving in de krant niet klopte. De appartementen worden verhuurd voor short stay. De minimale termijn voor verhuur is n week.
2. Dat er sociale huurwoningen in het complex zouden zitten is niet juist. De appartementen die worden gebruikt voor short stay maken geen onderdeel meer uit van de woningvoorraad. Daarom is er ook een woningonttrekkingsvergunning nodig voor short stay, die in het kader van het overgangsbeleid is verleend.
3. Zie het antwoord op vraag 2. De bewering van de Dienst Wonen dat het hier niet gaat om sociale huurwoningen is dus terecht.
4. De complexen hebben een woonbestemming.
5. In stadsdeel Centrum, De Baarsjes, Zuideramstel en Oud-Zuid zijn er enkele adressen bekend waar mogelijk goedkope huurwoningen worden gebruikt als hotel. Het gaat hierbij dus om verhuur voor nachten in appartementen. De stadsdelen hebben deze adressen in onderzoek. In gevallen waar daadwerkelijk sprake is van onjuist gebruik van de woning zal hiervoor een oplossing gezocht worden binnen de bestaande regelgeving, dan wel handhavend worden opgetreden.
6. De woningen waarover het artikel in De Telegraaf schrijft zijn gelegen in stadsdeel Zuideramstel en niet Oud-Zuid. In deze gevallen is er geen sprake van illegaal hotelgebruik van sociale huurwoningen. Hier zal dan ook niet handhavend opgetreden worden.