Huren aan de Costa Blanca
Huren aan de Costa Blanca
Huren aan de Costa Blanca
Schriftelijke vragen van Hans Bakker aan het college over woningcorporatie Rochdale en de Spaanse Costa Blanca.
Amsterdam, 11 augustus 2008.
Inleiding.
De duurzame vastgoedontwikkelaar United Momentum Group en de Amsterdamse Woningstichting Rochdale gaan samenwerken om de bouw van een huurwoningcomplex aan de Spaanse Costa Blanca mogelijk te maken. De huurwoningen zijn bedoeld voor 'actieve senioren', die hun leven in het prettige Spaanse klimaat willen doorbrengen. UMGroup ontwikkelt en bouwt het complex, Rochdale benadert haar huurders en geeft een huurgarantie af.
Vanwege de verwachte toestroom geeft Rochdale UMGroup een huurgarantie af. Deze huurgarantie biedt UMGroup een financiëe basis om het project te verwezenlijken.
Rochdale hoopt met dit initiatief "scheefwoners", huurders met een hoger inkomen die nog in een sociale huurwoning wonen, te verleiden deze woning te verlaten.
Vragen.
1. De huurgarantie van Rochdale geeft de UMGroup een financiëe basis om het project te verwezenlijken. Is het college met vragensteller eens dat het hier dus feitelijk om een buitenlandse investering van Rochdale gaat?
2. Stemt dit actieve emigratiebeleid overeen met het Amsterdamse volkshuisvestingsbeleid?
3. Indien deze wijze van scheefwoonbestrijding de instemming van het college heeft, gaat het college dan gebruik van dit instrument stimuleren bij andere corporaties en opnemen in de woonvisie?
4. Wat is financieel het maximale risico dat Rochdale met de huurgarantie loopt?
5. Is het college van mening dat geld van de Amsterdamse huurders in Amsterdamse huisvesting genvesteerd moet worden?
Hans Bakker.
Beantwoording van het college van burgemeester en wethouders.
1. Indien daadwerkelijk een huurgarantie afgegeven zou worden door Rochdale dan zou inderdaad sprake zijn van een buitenlandse investering. Wij hebben hierover echter met Rochdale gesproken en Rochdale heeft aangegeven geen huurgaranties te verstrekken of zullen verstrekken. De passages hierover in het persbericht van 6 augustus zijn volgens Rochdale onjuist. Rochdale heeft UM Group alleen aangeboden om kandidaten voor huurwoningen aan te leveren en het project te promoten en met kennis en deskundigheid te ondersteunen. Van investeringen of garanties is echter geen sprake en daarom kan dus niet gesproken worden over een (buitenlandse) investering.
2. Het Amsterdamse volkshuisvestingsbeleid is erop gericht om keuzevrijheid te bieden aan alle doelgroepen om zoveel mogelijk te wonen waar men wil. In Amsterdam is er geen gemeentelijk beleid op emigratie maar is er geen bezwaar om bewoners deze keuze te bieden.
3. Het project verkeert in een pril stadium. In de komende periode zal Rochdale de doelgroep in het kader van de samenwerking gericht gaan benaderen. Dan zal meer bekend zijn over de effecten. Gezien het feit dat ervaringscijfers van dergelijke projecten ontbreken kan nog niet beoordeeld worden of de verwachtingen van Rochdale reel zijn. Er zijn vanuit de gemeente geen plannen om gebruik van dit instrument te stimuleren.
4. Geen, zie antwoord op vraag 1.
5. Zoals eerder aangegeven, is er in dit geval geen sprake van een buitenlandse investering. Maar ook in algemene zin is het niet vanzelfsprekend dat inkomsten en uitgaven per gemeente aan elkaar worden gekoppeld. Met regionaal opererende corporaties worden huurinkomsten ook niet n op n ingezet in de gemeente van herkomst. Aangezien Amsterdam onderdeel uitmaakt van een regionale woningmarkt zijn wij ook voorstander van investeren in de regio. In Bouwen aan de Stad zijn afspraken gemaakt over te behalen resultaten in Amsterdam. Hierin zijn geen afspraken opgenomen over het n op n inzetten van investeringen in de gebieden waar het verdiend wordt.