h

Notitie

30 juni 2011

Notitie

Notitie aanpak horecaoverlast

Aanpakken van horecaoverlast
In een grote stad als Amsterdam moet alles kunnen: mensen die willen uitgaan moeten kunnen uitgaan, ondernemers moeten kunnen ondernemen en bewoners moeten kunnen slapen. De SP denkt dat uitgaan, ondernemen en de noodzakelijke nachtrust elkaar niet uitsluiten. De gemeente voert nu gereguleerde sluitingstijden in, waardoor horecagelegenheden de mogelijkheid krijgen om langer open te zijn. De eventuele toename van overlast hierdoor moet worden aangepakt. Maar ongewenst gedrag van bezoekers of ondernemers moet worden bestreden zonder de ‘goede’ ondernemers extra te belasten. Om dit mogelijk te maken moeten we de klachtenregistratie en de handhaving aanpassen.

Ons voorstel:

En centraal meldpunt: neem bewoners serieus, breng de klachtenregistratie op orde
Bij het registreren van klachten gaat op dit moment nog veel mis. Het belangrijkste is dat mensen die klagen gehoord worden en dat achteraf gemeld wordt wat er met de klacht is gebeurd. Daarom moet er n centrale plek komen waar mensen terecht kunnen met hun klacht en waar zij het gevoel krijgen dat het doorgeven van de klacht nut heeft. Op het centrale meldpunt wordt de klacht geregistreerd en een vervolgactie gecordineerd. Dat laatste houdt in dat handhavers gevraagd wordt om te kijken wat er aan de hand is.

Het centrale meldpunt voor klachten kan opgezet worden naar het voorbeeld van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) . Behalve klachten achterlaten is het ook mogelijk om informatie te vinden. Zo zou er bijvoorbeeld informatie over een festival of buurtfeest gegeven kunnen worden: veel ergernis kan worden weggenomen als mensen weten hoe lang mogelijke overlast aanhoudt.

De klachtenregistratie houdt ook in dat klachten gebundeld worden zodat er een goed overzicht ontstaat van welke ondernemers en bezoekers zich onwenselijk gedragen. Om een goed beeld te krijgen van de ernst van de overlast moeten hier ook incidenten worden gemeld waar de politie bij betrokken is. In het geval van geluidsoverlast zal er ook gekeken moeten worden naar de proef met geluidsmetingen in Oss. Deze methode kan in de toekomst, ook in Amsterdam, een aanvulling zijn op het huidige systeem van overlasthandhaving.

Haal de rotte appels eruit
Aan de hand van de geregistreerde klachten kan besloten worden in welke gebieden controleren het meeste zin heeft. Zo wordt dus bepaald waar de meeste handhaafcapaciteit nodig is. Op deze manier worden de ondernemers die zich keurig gedragen niet extra belast en zal het makkelijker worden om de ‘rotte appels’ eruit te halen.

Bij ernstige meldingen kan er vanuit het centrale meldpunt besloten worden om direct de politie langs te sturen, die vervolgens kan ingrijpen. Andere constateringen van overlast worden gedaan doordat er gehandhaafd wordt op plekken waar er klachten worden gemeld.

Three-strikes-out
Het handhaven moet wel gevolgen hebben. Er moet worden gehandhaafd op alle afspraken die gemaakt worden. Gebruik van geweld in een horecagelegenheid, het uitwaaieren van terrassen, discriminerend deurbeleid, geluidsoverlast of het negeren van sluitingstijden moet allemaal worden aangepakt. Als een ondernemer in herhaling valt moet er hard opgetreden worden. De SP stelt daarom voor om op specifieke overtredingen een three-strikes-out aanpak in te voeren. De derde keer dat er een overtreding wordt geconstateerd raakt de ondernemer zijn vergunning voor bepaalde tijd kwijt. Het gaat hierbij om geconstateerde overtredingen op de volgende gebieden: 1. Discriminerend deurbeleid, 2. Geluidsoverlast 3. Overtreding van afspraken over de sluitingstijd en 4. Doorschenken aan dronken mensen.

U bent hier