h

Collectieve verzekering Agis

20 april 2012

Collectieve verzekering Agis

Collectieve verzekering Agis

Agis heeft enige jaren geleden samen met de gemeente Amsterdam een collectieve verzekering ontwikkeld voor mensen met een uitkering: de AV Amsterdam en de AV Plus. Voor beide verzekeringen geldt dat het eigen risico van (tegenwoordig) 220 wordt vergoed. Bij navraag bij Agis blijkt de eigen bijdrage alleen wordt vergoed van die mensen met een uitkering, die door de gemeente zijn 'herverzekerd'. De eigen bijdrage wordt kortom niet van alle Amsterdamse uitkeringsgerechtigden met deze verzekering vergoed.

1. Klopt het dat mensen die een AV Amsterdam of AV Plus verzekering hebben niet altijd de eigen bijdrage vergoed krijgen? Zo ja, welke criteria houdt u daarbij aan en waarom (en sinds wanneer) maakt u dit onderscheid? Zo nee, hoe zit het dan wel?

De meeste zorgverzekeringen sturen elke keer dat de zorgverzekering een uitgave voor de klant heeft moeten doen, een overzicht of rekening in hoeverre de eigen bijdrage daarvoor is aangesproken. Agis echter heeft de gewoonte de eigen bijdrage achteraf te innen, in een keer, en stuurt geen overzichten. Klanten van Agis voelen zich door deze handelwijze van Agis overrompeld. Zo'n groot bedrag ineens kunnen ze niet missen. Deze klanten bouwen dus een schuld op, die problematisch dreigt te worden, omdat Agis in de regel ook niet akkoord gaat met een betalingsregeling.

2. Wat is uw mening over de manier waarop Agis de eigen bijdrage int? Ziet u ook in dat dit er aan kan bijdragen dat mensen onnodig in de schulden kunnen raken, met alle gevolgen van dien? Zo ja, bent u bereid met Agis in overleg te treden en ervoor te zorgen dat het hierboven beschrevene niet meer voorkomt? Kunt u uw antwoord toelichten?

Indien een Agis-schuld niet op tijd wordt betaald, dient het Vroeg er Op Af-team er op afgestuurd te worden. Deze moeten binnen een maand rapporteren. Maar uit de praktijk blijkt niet elke schuldenaar binnen een maand zover dat hij/zij zich laat helpen. Dat betekent dat als de rapportage later komt, dat er niet binnen 4 weken kan worden ingegrepen.

3. Klopt het dat het binnen 4 weken ingrijpen een harde voorwaarde is van het Vroeg er Op Af-systeem? Zo ja, waarom is voor die 4 weken gekozen en wat betekent dit voor de praktijk van alledag? Hoeveel mensen kunnen omdat zij langer tijd nodig hebben niet vroeg geholpen worden, met als gevolg dat zij een beroep moeten gaan doen op de schuldhulpverlening?

4. Wat is de gemiddelde caseload van een medewerker van het Vroeg Er Op Afteam? Hebben medewerkers voldoende tijd voor hun klanten? Kunt u uw antwoord toelichten?

Maureen van der Pligt

U bent hier