Plan
Plan
Stadstoezicht
Maak van Stadstoezicht weer een gemeentelijke dienst met een sociale doelstelling
Het college wil de dienst Stadstoezicht opsplitsen in een gemeentelijke dienst en een (op een later tijdstip te privatiseren) 100% overheid Parkeer BV.
De reden die hiervoor wordt aangevoerd is het feit dat we anders te veel risico lopen dat stadsdelen elders commercieel gaan aanbesteden en de gemeente met de financiëe risico’s zit als er geen werk genoeg is voor de dienst Stadstoezicht. Om dit te bereiken moet er allereerst voor 1 juli 2008 een reductie op de kosten per parkeerplaats zijn bereikt van 7%. Volgens het College gaat deze reductiedoelstelling vrijwel zeker gehaald worden. Dat betekent dat de stadsdelen dan niet de commercile markt op zullen gaan, maar afgesproken hebben om in te gaan besteden bij de op te richten overheid BV Parkeerbeheer. In 2011 zou deze Parkeer BV dan verkocht kunnen gaan worden aan een markt partij. En dit is eigenlijk een rare gang van zaken. We gaan ons meest winstgevende deel van stadstoezicht (fiscale parkeerhandhaving) verkopen aan een marktpartij. Met alle gevolgen van dien. 140 banen voor laag geschoold personeel die verloren gaan; verlies van opleidingsmogelijkheid voor de stad; 19% minder salaris voor de mensen die het uitvoerende werk moeten doen etc.
Als we naar de jaarrekeningen kijken van de Dienst Stadstoezicht van 2006 en 2007 dan blijkt daaruit dat het resultaat van het parkeerbedrijf steeds behoorlijk in de plus zat en juist het toezichtdeel voor de verliezen zorgt..
Vanwege de kostentoerekening en de doorbelasting systematiek wordt er procentueel meer doorbelast aan parkeerbedrijf dan aan het toezichtbedrijf. Bijvoorbeeld de stijging van de concernkosten van 1,8 miljoen in 2006 zijn volledig toegerekend aan het parkeerbedrijf.
Kortom: de mensen die tot nu toe voor de positieve cijfers bij Stadstoezicht hebben gezorgd worden daarvoor nu het hardst gestraft.
Overblijvende Dienst Stadstoezicht
En wat wordt straks het scenario voor de overblijvende gemeentelijke dienst Stadstoezicht?
Binnenkort gaat de gemeente beslissen over de bevoegdheden in het Stedelijk Programma Regelgeving en Handhaving
Als dit niet goed uitpakt voor de dienst dan zit de kans erin dat ook de overblijvende gemeentelijke dienst zal moeten concurreren met de markt en gezien de huidige cijfers betekent dat een moeizame strijd. En dan zal niet snel daarna wellicht de beslissing komen van dit College om dan ook de resterende dienst te gaan privatiseren wat wederom een heleboel mensen hun baan gaat kosten.
In het gunstigste geval blijft de bevoegdheid wel bij de dienst stadtstoezicht en zal de dienst in de huidige afgeslankte vorm voort blijven bestaan.
Werkgelegenheidsdoelstelling
Stadstoezicht had bij aanvang een werkgelegenheidsdoelstelling. Stadstoezicht had bij oprichting een doelstelling om kansarm en laagopgeleid personeel aan werk te helpen. De gemeente heeft zich altijd willen profileren als goed werkgever. Vanaf de oprichting is er succesvol invulling gegeven aan de werkegelegenheidsdoelstelling. Voor velen is het gesubsidieerde werk bij stadstoezicht een opstap geweest naar een reguliere baan. Maar deze doelstelling is in 2005 losgelaten…Hoe verhoudt zich dat tot het college akkoord waar in te lezen valt dat dit rood/groene college gaat voor behoud en uitbreiding van laaggeschoolde arbeid.? Daar komt op deze manier niets van terecht. Sterker nog: we zijn hier bezig met afbraak .Het hele werkgelegenheidsvraagstuk wordt nu afgedaan als "frictiekosten"; ofwel wat kost het de gemeente om van die circa 140 fte. aan laaggeschoolde arbeid af te komen?
In de memo van de bestuursdienst van 5 juni 2007 wordt gesproken op pagina 17 over een besparing van de personeelslasten. Dit staat echter tegenover de kosten die gemaakt gaan worden als er 140 mensen boventallig ofwel werkeloos gaan worden of 140 werkeloze Amsterdammers niet aan een baan zullen gaan komen via Stadstoezicht. Als we die kosten even heel snel en simpel berekenen kom je op precies hetzelfde bedrag, Kortom: dit kunnen we tegen elkaar weg strepen op gemeentelijk niveau.( Zie de bijgevoegde SROI berekening voor de details.)
Er wordt ook in de stukken gesproken over onrust wat teweeg gebracht gaat worden onder het personeel. Maar ik denk dat we ook nog wel kunnen zeggen onbeschrijflijk leed voor diegenen die nu met plezier en inzet hun werk doen en straks achter de geraniums verdwijnen. Zeker het personeel wat niet in staat is een BOA bevoegdheid te halen.
Wat wil de SP met de Dienst Stadstoezicht?
Uit een enqute onder Amsterdammers, uitgevoerd door O&S, is gebleken dat 66% wil dat de toezicht en handhavingstaken worden uitgevoerd door mensen in overheidsdienst .Ofwel: niet door particuliere bedrijven. In dat licht gezien is het dus van belang om de Dienst Stadstoezicht met al haar handhaving en toezicht taken te behouden als gemeentelijke dienst.
Sterker nog: om die fors uit te gaan breiden. De SP wil van Stadstoezicht weer een gemeentelijke dienst maken met een sociale/ werkgelegenheid doelstelling. In het kader van het uitbreiden van de re-integratie doelstelling in gemeentelijke hand ( zie meerjaren beleidsplan werk) ligt hier een mooie kans voor de gemeente om inderdaad die gemeentelijke re-integratie uit te breiden.
Door stadstoezicht weer een sociale doelstelling te geven kan stadstoezicht naast zijn reguliere taken weer een opleiding en re-integratie functie krijgen. Uit rapportages van voor 2005 blijkt ook dat de dienst stadstoezicht hierin altijd goed werk heeft afgeleverd en uitermate geschikt was als in en doorstroom bedrijf en als opleidingsbedrijf. Door het laten vallen van de doelstelling is dit verloren gegaan, maar veel van deze expertise is nog aanwezig binnen Stadstoezicht en daarom is er geen tijd te verliezen om dit weer in ere te herstellen.
Op het moment dat stadstoezicht deze sociale doelstelling weer in zijn vaandel heeft kunnen stadsdelen en de centrale stad met voorrang aanbesteden aan de dienst in het kader van de voorstellen gedaan in de notitie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
En de kosten voor de stadsdelen hoeven niet hoger te liggen dan nu het geval is (na de 7% reductiedoelstelling) omdat Stadstoezicht aan de inkomsten kant opleidingsgelden en re- integratie gelden kan inboeken.
Dat houdt het kostenplaatje laag. Dit kan zelfs voor een kostenverlaging gaan zorgen.
Ook is er nog steeds vraag genoeg vanuit de dienst Stadstoezicht naar medewerkers (bijv. bij het GVB/openbaar vervoer toezicht) en vanuit DWI een aanbod aan clinten die graag toezichthouder willen worden. Door het wegvallen van de ID functies en het uitstroom tempo is op dit moment de omzet onder druk komen te staan van de toezicht poot van Stadstoezicht omdat er te weinig medewerkers over zijn. Daarom moet er weer uitzendpersoneel (ID' ers in dienst van Pantar) worden ingehuurd, wat een ontzettend hoge kostenpost is en waardoor de dienst nu met negatieve cijfers aan de toezicht kant draait. Met eigen personeel gaat dus het kostenplaatje van de afdeling toezicht omlaag.
Als extra service naar de stadsdelen toe kan er voor gekozen worden dat stadsdelen die bij Stadstoezicht inbesteden een aantal leer en/of werkplekken krijgen voor overlast gevende jongeren.
Divosa
De heer Tof Thissen van Divosa (organisatie van directeuren van sociale diensten) stelde onlangs dat gemeenten zich willen inzetten om de arbeidsparticipatie van hun inwoners te verhogen. En niet door uitbreiding van het ontslagrecht, maar door je als gemeente verantwoordelijk te voelen voor het arbeidsmarktbeleid en vooral voor de hele onderkant van de arbeidsmarkt en daar breed en preventief op in te zetten.
Het huidige rood/ groene college heeft ook zelf in haar college akkoord behoud en uitbreiding van laaggeschoolde arbeid staan. Dus dat sluit mooi aan bij de woorden van de voorzitter van Divosa.
Er is werk genoeg voor de medewerkers van Stadstoezicht. Extra toezicht op pleinen, scholen, in winkelcentra en noem maar op.
Kortom: er is ruimte voor een sociaal plan voor de dienst Stadstoezicht en de SP stelt voor om:
De Dienst Stadstoezicht als gemeentelijke Dienst in zijn huidige vorm te behouden en de dienst Stadstoezicht op te nemen als gemeentelijk re-integratie bedrijf.
Maureen van der Pligt, SP-fractie Amsterdam