Problemen met taxi's
Problemen met taxi's
Problemen met taxi's
Schriftelijke vragen van Meta Meijer inzake problematiek rondom de taxi's.
Het Parool berichtte deze week over de technische kwaliteit van de taxi's die in Amsterdam rondrijden. Bij een controle, die zaterdag 15 september 2007 plaatsvond, bleek maar liefst 40% van de taxi's niet in orde. De kwaliteit van de taxi's in Amsterdam is al jaren onderwerp van aandacht en zorg. De goede werknemers/ondernemers niet te na gesproken, valt er op het gebied van de dienstverlening nog het nodige te verbeteren.
De gemeente houdt zich al jaren bezig met het onderwerp taxi's. Er is onder andere gesproken over het invoeren van een "Amsterdamtaxi" en er is toezicht ingevoerd op de standplaats bij het Centraal Station. Over de hele linie genomen, krijgt de SP echter niet het idee dat er sindsdien grote stappen vooruit zijn gezet. Wij willen dat de taxi's in Amsterdam weer "gewoon" aantrekkelijk worden voor inwoners en voor toeristen.
Vragen
1. Bent u net als de SP van mening dat er geen grote stappen vooruit zijn gezet? Kunt u aangeven wat er de afgelopen jaren naar uw mening is veranderd/verbeterd of juist niet is verbeterd?
2. Bent u al langer (d.w.z. vr de resultaten van deze controle) op de hoogte van de technische kwaliteit van de taxi's in Amsterdam? Zo ja, heeft u daarop al actie ondernomen?
3. Wat zijn de resultaten van het verlengde toezicht bij het centraal station (van 01.00 naar 04.00 uur 's nachts) en bent u daar tevreden over?
4. Wat is de stand van zaken met betrekking tot het invoeren van een Amsterdamtaxi, zoals in februari door wethouder Herrema is aangekondigd?
5. Kunt u bij de beantwoording van de vragen 1 t/m 4 expliciet ingaan op de resultaten van het invoeren en handhaven van de volgende regels op de standplaatsen:
a. niet meer taxi's dan nodig;
b. de klant mag zelf kiezen met welke taxi hij/zij wil reizen;
c. geen weigering van korte ritten;
d. stilstaan op de standplaatsen voor het opnemen van klanten;
e. niet met draaiende motor op de standplaatsen staan (in verband met het milieu).
Antwoorden
Bij de beantwoording van vorenstaande vragen 1 tot en met 4 worden de punten 5a tot en met d expliciet meegenomen, zoals is gevraagd door mevrouw M.P. Meijer.
Antwoorden vragen 1 en 4:
Het taxibeleid is sinds 1 januari 2000 rijksbeleid. Het Rijk heeft besloten om per die datum de taximarkt te liberaliseren. Dit betekent dat de klant mag kiezen met welke taxi hij/zij wil reizen. Om deze reden staan de taxi's op de taxistandplaats CS in twee rijen opgesteld, zodat de klant niet verplicht is om de eerste taxi in de rij te nemen. Helaas is deze werkwijze niet bij alle klanten bekend.
De gemeente Amsterdam beschikt over beperkte middelen en bevoegdheden. Ondanks deze beperking heeft zij in 2006 op de standplaats CS huisregels gentroduceerd. Een belangrijke regel is dat chauffeurs korte ritten moeten accepteren. Een andere regel is dat chauffeurs hun motor niet onnodig mogen laten draaien, zoals ook is beschreven in het APV art 9.2 lid 1.
Daarnaast heeft de gemeente samen met de branche de introductie van de Amsterdamtaxi opgepakt. Dit wordt helaas wegens onvoldoende draagvlak niet uitgevoerd op de wijze zoals voorgenomen. De taxibranche kon het niet eens worden over gezamenlijke vormgeving. De gemeente wil de problematiek echter niet loslaten en heeft de verantwoordelijkheid naar zich toegetrokken om de toegang tot de standplaats Amsterdam Centraal te reguleren en hier kwaliteitseisen te stellen. De branchepartijen werken tegelijkertijd aan de uiterlijke herkenbaarheid van de taxi.
Dit plan wordt mogelijk later uitgebreid naar andere standplaatsen in de stad. Het college zal dit najaar de aangepaste plannen presenteren en hoopt dat beide onderdelen in de toekomst gekoppeld kunnen worden.
Met het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt een nieuw taxiconvenant voorbereid met meer sturingsmogelijkheden voor gemeenten.
Antwoord vraag 2:
Uit de resultaten van de controle, die onlangs door het Team Transport van de politie is uitgevoerd, blijkt dat 22 van de 50 gecontroleerde taxi's van onvoldoende kwaliteit was. Hieruit blijkt helaas dat regelmatige controleacties noodzakelijk blijven. De verwachting is dat door het selectief toegankelijk maken van CS door middel van kwaliteitseisen de kwaliteit van de taxi's in de stad zal verbeteren.
Antwoord vraag 3:
Ondanks het positieve effect dat de toezichthouders hebben op situatie op CS is het effect nog niet optimaal. Toezichthouders, die 20 uur per dag toezicht verzorgen, zien onder andere toe op de keuzevrijheid van de klant en het weigeren van korte ritten. In de praktijk blijken deze zaken niet even gemakkelijk te handhaven. Toezichthouders geven aan dat het tot ongeveer 2.30 uur druk is op de standplaats en hun aanwezigheid noodzakelijk is. Tussen 22.00 en 2.30 uur wordt de taxistandplaats vaker afgesloten dan op andere tijden en daarmee wordt strikt gehandhaafd op het maximum aantal van 15 taxi's op de standplaats. Tussen 02.30 en 04.00 uur 's nachts is het aanmerkelijk rustiger op de standplaats.