h

Noord-Zuidlijn

4 mei 2006

Noord-Zuidlijn

Schriftelijke vragen Noord-Zuidlijn

Geacht College,

Op 28 februari 2006 is in de vergadering van het College van B&W de
concept-rapportage behandeld inzake de Veiligheid Noord/Zuidlijn betreffend het voorstel tot aanpassing van ontwerp en procedures Noord/Zuidlijn naar aanleiding van overleg tussen Vereniging De Bovengrondse en het Projectbureau Noord/Zuidlijn. Hierover wil ik u de volgende vragen voorleggen:

1) Extra rookschermen zullen in de stations worden geplaatst om verspreiding van rook en warmte tegen te gaan waar dat volgens de CFD-berekeningen noodzakelijk is.
a) Het ontwerp voor station Ceintuurbaan is reeds aangepast in die zin dat extra schermen (rookpanelen) zijn aangebracht. Wat zijn de kosten van deze aanpassingen?
b) Bij station Ceintuurbaan zijn de eisen aan de apparatuur verzwaard om de betrouwbaarheid te vergroten. In welke opzichten zijn deze eisen verzwaard en wat zijn hiervan de kosten?
c) Het CFD-onderzoek voor de stations Rokin en Vijzelgracht is nog in uitvoering. Wanneer zal dit onderzoek zijn voltooid?
d) Welke aanpassingen zullen bij de onder c) genoemde stations in de ontwerpen en/of installaties worden aangebracht indien de uitkomst van de CFD-berekeningen dit noodzakelijk maakt.
e) Wat zijn de kosten wanneer ook bij de onder c) genoemde stations wijzigingen in het ontwerp en/of de installaties worden aangebracht. Wanneer de kosten nog niet zijn begroot, verzoek ik u een ruwe schatting van deze kosten te maken.
f) Zijn de onder e) genoemde kosten opgenomen in de in paragraaf 11 gecalculeerde kosten ad 4 miljoen euro en zo nee, hoe worden deze kosten dan gedekt?

2) Er zal aanpassing van de rook- en warmteafvoer(RWA) installaties plaatsvinden in combinatie met directe automatische inschakeling van deze installaties.
Wat zijn de meerkosten van deze maatregelen t.o.v. de kosten van de tot nu toe in het ontwerp opgenomen RWA-installaties?

3) De evacuatiecapaciteit van de stations Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan zal worden vergroot door het aanbieden van een extra vluchtroute via de technische ruimten en trappenhuizen aan de uiteinden van de perrons. Het ontwerp van de technische ruimten en trappenhuizen zal in nauw overleg met de brandweer verder worden uitgewerkt.
a) Is de brandweer akkoord met deze gekozen extra vluchtroute of, wanneer er nog geen definitief standpunt ligt, welke eerste reactie heeft de brandweer gegeven?
b) In hoeverre is het ontwerp van de technische ruimten en trappenhuizen tot nu toe uitgewerkt en wanneer zal deze uitwerking zijn voltooid?
c) Welke extra kosten zijn verbonden aan de uitwerking van het ontwerp van de technische ruimten en trappenhuizen?

4) Extra brandveiligheidseisen worden gesteld aan de scheidingen en deuren van de technische ruimten en aan de elektrische installaties in de stations.
a) In paragraaf 6 van het document wordt gesteld dat er naar verwachting sprake zal zijn van deze bestekswijzigingen. Bestaat er al zekerheid over de uitvoering van deze maatregelen en zo nee, op welk moment zal deze zekerheid wel bestaan?
b) Op grond van welke criteria zal worden besloten tot het uitvoeren van deze maatregelen?
c) Welke extra kosten brengen deze maatregelen met zich mee en zijn deze kosten opgenomen in de calculatie van de totale directe kosten ad 4 miljoen euro?

5) Brandwerende bekleding zal worden aangebracht in de tunnels als een praktijkproef uitwijst dat die nodig is.
a) Wanneer wordt de praktijkproef uitgevoerd?
b) Wat zijn de kosten van het aanbrengen van een brandwerende bekleding in de tunnels?
c) Zijn de onder b) genoemde kosten opgenomen in de calculatie van de totale directe kosten ad 4 miljoen euro?

6) Metromaterieel met een brandlast van maximaal 15 MW zal worden aangeschaft, zoals vastgelegd in het strategisch programma van eisen voor de Oostlijn en Noord/Zuidlijn.
a) Wat zijn de geraamde kosten van de aanschaf van dit metromaterieel?
b) Zijn de onder a) genoemde kosten hoger dan de tot dusverre geraamde kosten voor metromaterieel voor de Noord-Zuidlijn?
c) Ten laste waarvan wordt het metromaterieel gefinancierd? Ten laste van de begroting van de Noord/Zuidlijn of ten laste van andere budgetten?
d) Zijn de meerkosten t.g.v. de keuze voor veiliger metromaterieel opgenomen in de calculatie van de totale directe kosten ad 4 miljoen euro? Zo nee, hoe worden deze kosten gedekt?
e) In paragraaf 8 wordt gesteld dat de besturing zo wordt ingericht dat onder alle omstandigheden een stop in de tunnel wordt voorkomen. Hoe wordt de besturing concreet ingericht en aan welke eisen moet worden voldaan?
f) De kans op een gedwongen stop in de tunnel is minder dan 1 op 10 miljoen. Op welke wijze, met welke berekeningsmethodiek en op grond van welke uitgangspunten is deze kansberekening gemaakt?

7) Er wordt een safetymanager aangesteld en veiligheidsprocedures worden vastgesteld.
a) Wat zijn de kosten van het aanstellen van een safetymanager en hoe worden deze gefinancierd?
b) Wat zijn de kosten van het vaststellen van genoemde veiligheidsprocedures en hoe worden deze gefinancierd?

8) In paragraaf 11 wordt gesteld dat de directe kosten van de wijzigingen zijn geraamd op 4 miljoen euro.
a) Ik verzoek u een nauwkeurige specificatie te geven van alle kosten die onder het bedrag van die 4 miljoen euro vallen.
b) Zijn alle kosten van de in het document vermelde wijzigingen opgenomen in die 4 miljoen euro? Zo nee, welke kostenposten zijn daarin niet opgenomen?
c) Welke indirecte kosten zijn er? Betreft dit uitsluitend de kosten van instelling van het safetymanagement of zijn er nog meer indirecte kostencomponenten? Zo ja, welke?

U bent hier