Centrum creëert ongelijkheid met gezondheidsbonus

30 juni 2011

Centrum creëert ongelijkheid met gezondheidsbonus

De SP vindt het idee om bonussen te uit te delen aan werknemers van de gemeentereiniging die zich nooit ziek melden verwerpelijk. SP-fractievoorzitter Nelly Duijndam:"Blijkbaar gaat het stadsdeelbestuur ervan uit dat het personeel zich vaak onterecht ziek meldt. Onbegrijpelijk dat de mannen en vrouwen van de reiniging zo in een kwaad daglicht gesteld worden door hun eigen werkgever."

Het stadsdeelbestuur van Centrum is een proef gestart waarbij werknemers van de gemeentereiniging 600 euro meer kunnen verdienen als zij zich een jaar niet ziek melden. De SP vindt dat het bestuur daarmee ongelijkheid creëert tussen mensen met veel en mensen met wat minder weerstand. Bovendien kleven er allerlei risico's aan de bonusregeling. Personeel zou langer met een ziekte kunnen doorlopen om de bonus niet in gevaar te laten komen. Ook neemt het besmettingsgevaar bij virussen toe.

Duijndam: "Dat het ziekteverzuim bij de reiniging van Centrum veel hoger ligt dan landelijk kan ook iets te maken hebben met de ongunstige arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Daar moet eerst maar eens naar gekeken worden voor dit soort vreemde kunstgrepen worden toegepast." Duijndam heeft het bestuur opheldering gevraagd over de regeling. Ook hebben de fracties van SP en TROTS in de gemeenteraad aan wethouder van der Burg gevraagd om een stokje te steken voor deze maatregel.