Actiekalender

Klimaatmars (Rotterdam)

De klimaatcrisis is nu. Hitterecords sneuvelen keer op keer, met als gevolg diepgaande veranderingen voor al het leven op aarde. Toch kiest Kabinet Rutte IV wéér de kant van degenen die voor de klimaatcrisis verantwoordelijk zijn. Dit moet nu stoppen: zonder de oorzaken van de klimaatcrisis aan te pakken, blijven we namelijk niet onder 1,5 graad opwarming.

De SP staat pal voor klimaatrechtvaardigheid en neemt deel aan de klimaatmars.

StuFi protest

Het leenstelsel is eindelijk afgeschaft, maar het alternatief laat sterk te wensen over. De bedragen van de studiebeurs zijn lager dan de basisbeurs uit 2015 terwijl de inflatie alleen maar is toegenomen. Daarbij is de compensatie die het kabinet uittrekt (1436 euro voor vier jaar studeren) slechts een schamele fooi.

Studenten gaan de straat op voor eerlijke compensatie voor de schuldengeneratie. SP Amsterdam steunt hen en loopt mee.

Demonstratie Huur te Duur

De huren zijn de afgelopen 10 jaar veel harder gestegen dan de inkomens. De huur is veel te duur geworden! Daarom demonstreren verschillende huurdersorganisaties. SP Amsterdam steunt deze demonstratieve optocht.

Start bij het hoofdkantoor van wooncorporatie De Key, eindpunt bij de Stopera.

Onderdeel van deze actie is het weigeren van de huurverhoging. We roepen huurders die overwegen hieraan mee te doen op om eerst contact op te nemen met de actiegroep op www.wijweigerendehuurverhoging.nl

Buurtactie voor De Fietsentuin

De Fietsentuin in de Hoofddorppleinbuurt dreigt te verdwijnen. De panden waar de fietsenmaker is gevestigd zijn verkocht aan een nieuwe eigenaar. Die dreigt de Fietsentuin er nu uit te zetten. Een geliefde buurtonderneming dreigt te verdwijnen door het kortzichtige winstbejag van een pandeigenaar op zoek naar hogere huren.

SP'ers verspreiden posters in de buurt en halen handtekeningen op voor steun aan de Fietsentuin.

Pensioenbijeenkomst met Tweede Kamerlid Bart van Kent

De Wet Toekomst Pensioenen maakt onze pensioenen individueler en onzekerder. Bovendien worden de onzinnige rekenregels die nu indexatie tegenhouden niet aangepakt. Deze wet wordt door de regering met grote haast door de Tweede Kamer gedrukt.

Het is tijd voor verzet! Deze avond spreken we met pensioen-experts, activisten, Tweede Kamerlid Bart van Kent, én met elkaar over hoe we de afbraak van ons pensioenstelsel kunnen stoppen.

Vredesactie op Museumplein

Het initiatief 'Stop de Oorlog' organiseert elke maandag, zolang de oorlog in Oekraïne duurt, een vredesactie bij de Russische Handelsdelegatie op het Museumplein.

Vredesactie op Museumplein

Deze week is Jannie Visscher, SP-partijvoorzitter, een van de sprekers.

Stop de oorlog

Het Amsterdams initiatief 'Stop de Oorlog', waar SP Amsterdam deel van uitmaakt, vormt een picketline bij het Russisch Consulaat op Museumplein.

Demonstratie tegen racisme en fascisme

SP Amsterdam doet mee aan de demonstratie tegen racisme en fascisme. Startpunt is de Dam, we lopen naar het Museumplein.

Superzaterdag op verschillende plekken in de stad

Op verschillende plaatsen in de stad gaan SP'ers de straat op om met mensen te praten over het belang van hun stem. Sluit aan op de tijd en plek die jou het beste uitkomt:

• 11:00 - 13:00 Dappermarkt (Oost)
  • 13:00 - 15:00 Ten Katemarkt en Mercatorplein (West)
  • 13:00 - ??:?? Ganzenhoef (Zuidoost)