Waarschuwingsbericht

Inzenden van dit formulier is niet langer mogelijk.

Conclusie enquête: Veel mis bij keukentafelgesprekken thuiszorg

Er gaat veel mis bij de zogenoemde keukentafelgesprekken waarin bepaald wordt hoeveel hulp bij het huishouden Amsterdammers krijgen. Dat concludeert de SP na een enquête onder cliënten en medewerkers. SP-raadslid Nelly Duijndam: “Amsterdammers die door ziekte of ouderdom niet meer zelf in staat zijn het huishouden te doen, moeten goede ondersteuning krijgen. Dat gaat nu te vaak mis. Het is hard nodig dat het stadsbestuur in actie komt om ervoor te zorgen dat de problemen opgelost worden.”

De afgelopen tijd heeft de SP onderzoek gedaan onder cliënten en thuiszorgmedewerkers naar de kwaliteit van de keukentafelgesprekken. Dit zijn de gesprekken die de thuiszorginstellingen in 2015 en begin 2016 met hun cliënten moesten voeren over de inzet van professionele en vrijwillige hulp bij het huishouden om te zorgen voor een schoon en leefbaar huis.

Uit de gesprekken die de SP heeft gevoerd, blijkt dat de keukentafelgesprekken vaak niet worden gebruikt zoals ze bedoeld zijn. In plaats van een gesprek over de persoonlijke situatie, komt het gesprek vaak neer op een eenzijdige mededeling dat het aantal uren verlaagd wordt.

Beroep aantekenen wordt soms moeilijk of bijna onmogelijk gemaakt. Het gevolg is dat er een groep Amsterdammers is die woont in een huis dat steeds minder schoon is.

Duijndam: “Op papier ziet het systeem van keukentafelgesprekken er goed uit. Maar in de praktijk werkt het helaas anders. Op basis van de enquêtes rijst het beeld dat er van alles mis gaat rondom de uitvoering van de keukentafelgesprekken. Dit kan en moet beter. Er moet meer controle zijn op de naleving van de afspraken. De problemen rondom de keukentafelgesprekken en de vaak problematische uitkomsten daarvan, moeten snel worden aangepakt.” De SP wil binnenkort met de wethouder in debat over de problemen.

Bekijk het filmpje over de enquete of lees het rapport met de bevindingen.

Dank voor uw reactie. Wij gaan zorgvuldig met uw gegevens om.