Gemeente gaat 100 straatfeesten tijdens WK subsidiren

26 januari 2006

Gemeente gaat 100 straatfeesten tijdens WK subsidiren

Op verzoek van SP-fractievoorzitter Remine Alberts heeft burgemeester Job Cohen 15 duizend euro uitgetrokken voor straatfeesten tijdens het WK Voetbal. Voor dit geld kunnen 100 straatfeesten die door de bewoners zelf georganiseerd worden een subsidie van 150 euro krijgen. Remine Alberts: "De straatfeesten zijn leuk en bovendien goed voor de sociale samenhang in de wijken. Wij zijn erg blij met de toezegging van Cohen op ons voorstel."

De raadsnotitie van Alberts kon bij de commissie Algemene Zaken op veel ondersteuning van de andere partijen rekenen. VVD, PvdA, D66, Amsterdam Anders en GroenLinks vonden het allen een leuk en positief verhaal. Het CDA vindt het plan wel sympathiek, maar steunt het echter niet. Door de toezegging van Cohen is echter overduidelijk dat de SP-notitie uitgevoerd gaat worden.

"Straatfeesten zijn fantastisch voor het sociale contact en de integratie en vrijwel alle bevolkingsgroepen staan tijdens het WK achter Oranje," zegt Alberts. "Met een steuntje in de rug van de gemeente kunnen de Amsterdammers er een echt volksfeest van maken voor lle Amsterdammers."

Het voorstel van de SP houdt in dat de gemeente Amsterdam een straatfeestcheque ter waarde van 150 euro verstrekt als bewoners op 75 procent van de adressen in de straat (met een minimum van 20 adressen) willen meedoen aan het feest. De subsidie is bedoeld voor kosten die gemaakt worden voor de organisatie van de activiteiten. Voor eten en drinken moeten de mensen zelf zorgen. Het geld hiervoor zal afkomstig zijn van het actieplan 'Wij Amsterdammers'.