Politieactie bij Sociale Dienst waarschijnlijk illegaal

2 maart 2006

Politieactie bij Sociale Dienst waarschijnlijk illegaal

De acties die de politie houdt bij de Sociale Dienst lijken illegaal te zijn. Dat was de conclusie die gistermiddag getrokken kon worden uit de antwoorden die burgemeester Cohen gaf op de mondelinge vraag die SP fractievoorzitter Remine Alberts tijdens de raadsvergadering stelde.

Sinds kort posteert de politie zich op de wekelijkse betaaldag voor de deur van de Sociale Dienst op de Herengracht. Elke clint die daar komt wordt om zijn of haar papieren gevraagd en tegelijkertijd worden openstaande boetes gend. Burgemeester Cohen beriep zich op de politieverordening die samenscholing gekoppeld met overlast aan de politie het recht geeft om in te grijpen. Het is echter hoogst merkwaardig als de gemeente die samenscholing zelf organiseert, door daar de wekelijkse betaaldag te laten plaatsvinden.

GroenLinks, Amsterdam Anders/De Groenen, D66 en PvdA sloten zich bij de vragen van de SP aan en waren er eveneens nieuwsgierig naar of de gemeente niet haar boekje te buiten was gegaan.