h

Inspreken over nieuwe dienstregeling GVB

11 juni 2006

Inspreken over nieuwe dienstregeling GVB

Een volgende stap in onze acties tegen de nieuwe dienstregeling van het GVB was inspreken in de commissie vergadering Verkeer & Vervoer. Afgelopen woensdag op 7 juni was het zover, de eerste vergadering vond plaats. Er hebben 5 mensen op dit onderwerp ingesproken, 2 vanuit de SP (Oud-West en Diemen) en daarnaast een bezorgde burger uit Geuzenveld, iemand van de bewonersvereniging Overtoom en een medewerker van het AMC.

Inspreken)

Bij de eerste inspreker was een eerste snelle reactie vanuit de VVD: "Wat doen deze mensen hier? Dit is niet de plek om in te spreken over dit onderwerp?" Blijkbaar vinden de wethouder en raadsleden dat de commissievergadering niet de plek is voor onze protesten.
Zij hadden totaal geen zeggenschap meer, konden er niks aan doen en ja, er zitten raadsleden in het ROA, maar de ROA-raad neemt alle besluiten en daar zitten zij dan weer niet in? Tja, dat de gemeenteraad minder te zeggen heeft over het GVB is hun eigen
beslissing geweest, want zij hebben zelf teveel macht gegeven aan het ROA.

Het lijkt een beetje doorschuiven van het probleem, want we hebben met het ROA en het GVB gesproken en die schuiven het weer door naar de gemeente: "Als er meer geld komt, laten wij wel een extra bus rijden". Voor de rest is het ROA niet goed te bereiken en vielen wij dus terug op de democratisch gekozen mensen die nu onze gemeenteraad vormen.

Meta Meijer)
Meta Meijer, SP-woordvoerder Verkeer en Vervoer
Foto's: Anita Borst

De inspraken werden verder aangehoord en er kwamen gelukkig ook nog wel wat reacties op wat we nu eigenlijk zeiden. Zoals bij de inspraak over lijn 6; "Een tram die langs zoveel tehuizen, revalidatie- en ziekenhuizen gaat, is er wel overleg geweest tussen GVB en medische instellingen?" (deze vraag geldt ook voor bus 29, goede verbinding met het AMC)
Antwoord van Herrema: "Ik ben geen wethouder GVB, maar wethouder Vervoer...."

En de medewerker van het AMC heeft duidelijk zichtbaar gemaakt wat het wegvallen van bus 29 voor hem betekent. Hij heeft de raad van het GVB opgevolgd en de alternatieven uitgeprobeerd, de heenreis duurde 90 minuten en op de terugreis was hij per ander alternatief 45 minuten onderweg terwijl de reis normaal met bus 29 25 minuten duurde. Geen wonder dat veel collega's al voor de auto kiezen. Dat lijkt ons toch geen goede ontwikkeling.

Een toezegging van wethouder Herrema hebben we op zak, hij laat uitzoeken waar we nou eigenlijk terecht kunnen met onze protesten. Voor de rest gaan wij door met het in de gaten houden van de ontwikkelingen.

Inmiddels is een GVB-klachten lijn en e-mail adres geopend: gvbklachten@sp.nl of 020-6372228. We houden het ROA en de wethouder aan de belofte om de nieuwe routes en dienstregeling na een half jaar te evalueren.

U bent hier