Strafrechtelijk onderzoek TCA moet sneller verlopen

14 juni 2006

Strafrechtelijk onderzoek TCA moet sneller verlopen

Op verzoek van de SP heeft wethouder Herrema er bij de Hoofdofficier van Justitie op aangedrongen het strafrechtelijk onderzoek naar de TCA te bespoedigen. De SP vindt het onverteerbaar dat dit onderzoek nog vele maanden zal duren. Ook het College erkent nu dat voor het imago van de Amsterdamse taxi's spoedige duidelijkheid nodig is.

Meta Meijer)

Ruim een maand geleden maakte de minister van Justitie bekend dat het strafrechtelijk onderzoek geen buitengewone prioriteit heeft en nog maanden zal duren. Vanwege het negatieve imago van de taxibranche in Amsterdam vond SP-raadslid Meta Meijer deze vertraging zeer ongewenst. Zij is wel tevreden over de reactie van wethouder Herrema op haar vragen. "Ondanks dat Justitie geen haast maakt, probeert Herrema tenminste wat te doen en is ook hem het trage proces een doorn in het oog. De stroperigheid van Justitie is er mede debet aan dat er een geur van bederf om het taxibedrijf blijft hangen. Dat terwijl goede taxi?s en dito chauffeurs van groot belang zijn voor de stad."

De SP hoopt dat er snel maatregelen genomen worden die het vertrouwen in de taxibranche zullen herstellen. Meijer: "De liberalisering van de taxibranche is ons door de strot geduwd met als argument dat dit vervoer kwalitatief beter n goedkoper zou worden. Geen van beide voorspellingen is uitgekomen; de situatie is daarentegen sterk verslechterd. Het is de hoogste tijd dat er orde op zaken wordt gesteld."