Aboutaleb moet beleid huisbezoeken aanpassen

3 juli 2006

Aboutaleb moet beleid huisbezoeken aanpassen

Huisbezoeken bij uitkeringsgerechtigden worden onbehoorlijk uitgevoerd. Dat schrijft de gemeentelijke ombudsman in een vandaag verschenen rapport. Zowel de informatieverstrekking als de werkwijze voldoen niet aan de wettelijke eisen. SP-raadslid Sadet Karabulut dringt aan op een snelle aanpassing van het beleid.

Sadet Karabulut)

Karabulut: "Wethouder Aboutaleb heeft tot nu toe geweigerd om de fouten te herstellen en de gevolgen voor de Amsterdammer genegeerd. Het rapport van de ombudsman is zonneklaar: de informatieverstrekking, werkwijze en regels leiden tot schending van rechten van talloze Amsterdammers. Aboutaleb heeft tot nu toe volgehouden dat het beleid behoorlijk was, maar het rapport geeft een heel ander beeld. Ik ga ervan uit dat dit rapport wl serieus wordt genomen".

De SP heeft al eerder in de raad gepleit voor opschorting van de huisbezoeken, herziening van de beleidsregels en verbetering van de informatievoorziening. Het laatste punt is door de wethouder overgenomen, maar van aanpassing van de regels opdat de rechtspositie van uitkeringsgerechtigden zou worden gewaarborgd, wilde Aboutaleb niets weten. Het gevolg is dat de privacy wordt geschonden en de Amsterdammers niet worden gehoord wanneer zij bezwaar maken tegen besluiten. "Hier is sprake van onbehoorlijk bestuur, dat moeten alle bestuurders zich aantrekken. Doorgaan met dit beleid is voor de SP geen optie".