Kamerfractie wil lessen trekken uit Bos en Lommerplein

13 juli 2006

Kamerfractie wil lessen trekken uit Bos en Lommerplein

SP-Kamerlid Arda Gerkens wil dat het toezicht op bouwplaatsen wordt verbeterd. Na de constructiefout in het Amsterdamse Bos en Lommer blijkt nu uit een conceptrapport van de commissie 'Leren van instortingen' van het kenniscentrum voor civiele techniek dat dit geen incident is. De controle op het werk ontbreekt, zo luidt een van de conclusies. Tijd om in te grijpen, vindt de SP.

De inspecteurs van bouw- en woningtoezicht hebben het door bezuinigingen steeds drukker gekregen. Door de druk op de woningmarkt wordt er steeds sneller gebouwd. De kwaliteit schiet er daardoor steeds vaker bij in en aanpassingen van de bouwplannen worden door de vingers gezien en niet meer gecontroleerd.

Er lopen veel verschillende aannemers rond op de bouwplaats die alleen een deelverantwoordelijkheid hebben. Daardoor ontbreekt het aan een geheel overzicht. Dat constateert ook Elco Brinkman, voorzitter van brancheorganisatie Bouwend Nederland. Arda Gerkens: "We hebben een reeks van incidenten meegemaakt waarbij constructiefouten de oorzaak waren. Dit vraagt om ingrijpen. Er moet toezicht komen op de bouwplaats."

Gerkens steunt de oproep van Leo Wagemans, hoogleraar constructieleer aan de TU Delft. Hij wil een hoofdconstructeur die eindverantwoordelijk is voor de bouw. "Maar ook moeten we kijken hoe we de taak van bouw- en woningtoezicht beter kunnen laten uitoefenen," stelt Gerkens. "Bezuinigingen mogen de veiligheid niet in geding laten komen. Mensen moeten met een gerust hart in hun huis kunnen wonen."