SP: Leegstand "sociale" koopwoningen onacceptabel

3 juli 2006

SP: Leegstand "sociale" koopwoningen onacceptabel

Steeds meer voormalig sociale huurwoningen staan steeds langer leeg als gevolg van het verkoopbeleid van woningbouwcorporaties. Woningbouwvereniging Rochdale gaat nu zover dat het een premie van 1500 euro uitlooft aan iedereen die een koper kan aandragen. Volgens SP-raadslid Hans Bakker is deze situatie ongewenst: "Zo'n beleid is niet te verdedigen in deze tijden van sociale woningnood".

Hans Bakker)

Rochdale geeft iedereen die de vereniging in contact brengt met iemand die een woning koopt 1500 euro aan cadeaubonnen. Naar aanleiding van de actie van Rochdale heeft Bakker schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W. Bakker vraagt het College of het bij gebrek aan kopers niet beter is om deze woningen terug te zetten in de sociale voorraad; "Als sociale huurwoning was de woning in gebruik, als koopwoning staat de woning leeg."

Uit de Woningmarktrapportage Amsterdam van de NVM blijkt dat er in het 1e kwartaal van 2006 een zeer ruime kopersmarkt is geweest. Dit betekent dat er een relatief groot aanbod van koopwoningen is. Aan het College wordt daarom de vraag voorgelegd wat het vindt van de lange leegstand van deze koopwoningen. "Als ze een premie gaan uitloven, kunnen ze die sociale koopwoningen blijkbaar aan de straatstenen niet kwijt", aldus Bakker.