Een autovrije dag in 2007

6 september 2006

Een autovrije dag in 2007

Dit jaar doet Amsterdam niet mee aan de autoloze dag op 17 september. Het College van PvdA en Groen Links had het niet hoog op het verlanglijstje staan. In de zomer wees het College, bij monde van Groen Links wethouder Vos, nog met een beschuldigende vinger naar de stadsdelen.

Reden voor de SP fractie om vragen te stellen, want is de PvdA niet in alle stadsdelen de grootste geworden? En wordt ze in het bestuur niet meestal vergezeld door Groen Links? Hoe kan het dat twee partijen het vooral voor het zeggen hebben, zich allebei profileren als milieupartij, dat Groen Links zelfs in het verkiezingsprogramma heeft staan dat ze maandelijks een autovrije zaterdag of zondag willen, en dat de Europese autovrije dag toch aan de neus van de Amsterdammers voorbij gaat? Waar is het groene imago van Groen Links gebleven? Laten wij ons de wet voorschrijven door de stadsdelen?

Meta Meijer)

Gelukkig ziet het er voor volgend jaar rooskleuriger uit. Wethouder Herrema (PvdA) van Verkeer meldde dat de stadsdelen de autovrije dag hoog op het wensenlijstje hebben, dat het onderwerp in het eerstvolgende overleg wordt besproken en dat er in het najaar een besluit zal worden genomen.

Wethouder Vos van Milieu (Groen Links) op haar beurt verzekerde dat er veel geld wordt vrijgemaakt voor het milieu. SP-raadslid Meijer heeft aangeboden mee te willen denken bij de invulling van de dag die meer moet inhouden dan alleen het afzetten van een aantal wegen. "Het zou bijvoorbeeld een goede gelegenheid zijn om eindelijk eens werk te maken van het organiseren van een goede straatspeeldag", aldus Meijer. "Ik ben blij dat ik er in ieder geval vanuit mag gaan dat Amsterdam volgend jaar ook meedoet."