Amterdam-Almere: Met het OV natuurlijk
Amterdam-Almere: Met het OV natuurlijk
Het kabinet gaat komende vrijdag vermoedelijk beslissen dat de wegen tussen Amsterdam en Almere verbreed gaan worden. Het verzet tegen de verbinding A6-A9 door het Naardermeer wordt hiermee beloond, maar de bewoners van Amsterdam zijn hier niet bij gebaat. Volgens de SP is er onvoldoende gekeken naar de vele mogelijkheden die er zijn om beide steden te verbinden met beter openbaar vervoer. SP-raadslid Meta Meijer: "Alleen goed openbaar vervoer kan voorkomen dat onze stad dichtslibt. Tot mijn grote verwondering kiezen het kabinet en het Amsterdams college ervoor om nog meer auto?s de stad in te jagen."
Vrijdag wordt het besluit over de A6-A9 erdoor gejast. Dit ondanks dat kabinet Balkenende III geen belangrijke besluiten zou nemen. Toch wil ook de PvdA dat het besluit nu genomen wordt; wellicht om te voorkomen dat ze dit zelf moeten doen als ze na de verkiezingen van 22 november in het kabinet zitten.
De SP is van mening dat de optie 'openbaar vervoer' onvoldoende is bekeken en daarmee geen eerlijke kans heeft gehad. Dat is jammer omdat de trein veel milieuvriendelijker is en minder herrie veroorzaakt. Te rechtlijnig is alleen gesproken over op welke manier er rijstroken bijkomen en hoe omgegaan moet worden met de stank- en lawaaioverlast die daarvan het gevolg is. Er zijn echter ook een aantal mogelijkheden om het openbaar vervoer tussen beide steden te verbeteren: een metrosysteem, een stoptreinvoorstel van de NS (Noordlink), een trein of tram over een IJmeerbrug of het doortrekken van het huidige spoor Almere-Weesp tot Amsterdam Bijlmer en Utrecht. Deze plannen zijn door de regering niet uitgewerkt.
De Amsterdamse stroomlijnvariant, een gedeeltelijke ondertunneling van de weg, is de favoriete oplossing van Amsterdam en kost 4 miljard euro. Minister Zalm heeft al aangegeven dit geld niet uit te willen trekken hiervoor. Voor ruim een miljard wil de regering eerst een aantal wegen verbreden, zodat daarna ook een verbreding van de Gaasperdammerweg noodzakelijk zal zijn. De mensen in Amsterdam Zuidoost zullen hier veel hinder van gaan ondervinden als er niet miljarden extra voor ondertunneling uitgetrokken worden. Maar zelfs dan zal de hinder in Amsterdam enorm zijn, want uiteindelijk moeten de auto?s ook nog de stad in.
Meijer: "Ons Amsterdamse college laat duidelijk zien dat het geen groen college is. Door actief bij de regering te pleiten voor extra wegen en meer auto?s kiest wethouder Herrema voor luchtvervuiling en parkeerproblemen. De noodzaak voor extra wegen is nog steeds niet aangetoond. Zolang er veel goede plannen voor beter openbaar vervoer zijn, is het onverantwoord om te kiezen voor de auto. De SP kiest voor de Amsterdammer en het openbaar vervoer, het college voor stank en overlast."
- Zie ook:
- Nieuws