h

Betere informatievoorziening met extra directeur GVB

11 oktober 2006

Betere informatievoorziening met extra directeur GVB

SP-raadslid Meta Meijer wil dat een directeur bij het GVB wordt aangesteld die zich gaat bezighouden met de belangen van de reizigers. De kwaliteit van de reizigersinformatie is nu ver onder de maat. Het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) heeft het GVB kort geleden een boete opgelegd van 1,4 miljoen wegens de slechte informatievoorziening. Voorbeelden hiervan zijn ontbrekende en verouderde informatie op de haltes, onvoldoende lijnennetkaarten in de trams en een te late verspreiding van de lijnfolders voor de zomerdienstregeling.

Meta Meijer)

De achterblijvende prestaties zijn des te opmerkelijker omdat het GVB in het jaarverslag 2005 het onderwerp reizigersinformatie als een "belangrijk aandachtspunt" aanmerkt. Toch blijkt nu dat de informatie op meerdere punten kwalitatief ruim onvoldoende is.

Kwaliteit van informatie is belangrijk voor de kwaliteitsbeleving van het openbaar vervoer en daarmee voor de concurrentie met de auto. Om meer mensen voor het openbaar vervoer te laten kiezen moet de informatie moet de informatie actueel en volledig zijn. Dat is helaas nog geen vanzelfsprekendheid bij het GVB.

Om dit wel te bereiken stelt SP-raadslid Meta Meijer in een brief aan GVB-directeur Kroon voor nog dit jaar een directeur reizigersinformatie te benoemen. Meijer: "Deze directeur moet door de ogen van dagelijkse, incidentele en toekomstige reizigers kijken naar de kwaliteit van de informatie en verbeteringen doorvoeren. De reizigersorganisaties moeten hierbij nadrukkelijk betrokken worden."

Het SP-voorstel kost de belastingbetaler niets extra. Het huidige budget voor de salarissen van de directeuren is meer dan voldoende om hieruit een extra directeur te betalen, aangezien wethouder Vos naar aanleiding van vragen van de SP beloofde dat deze teruggebracht moeten worden naar de Balkenende-norm van 158.000.

De open brief aan het GVB:
Geachte heer Kroon,

Net als u ben ik een groot voorstander van het gebruik van het openbaar vervoer in Amsterdam. De kwaliteit van reizigersinformatie is van invloed op de kwaliteitsbeleving van het openbaar vervoer. Om meer mensen voor het openbaar vervoer te laten kiezen moet de informatie volledig en betrouwbaar zijn. Een groter aantal reizigers is beter voor de bereikbaarheid van de stad, beter voor natuur en milieu en ook beter voor het GVB (bijvoorbeeld de werkgelegenheid).

Helaas constateer ik dat de kwaliteit van de informatie achter blijft bij de verwachtingen. Ook het Regionaal Orgaan Amsterdam oordeelde kort geleden dat de kwaliteit onvoldoende is en heeft het GVB een boete van 1,4 miljoen opgelegd. Voorbeelden die genoemd worden zijn ontbrekende en verouderde informatie op de haltes, onvoldoende lijnennetkaarten in de trams en een te late verspreiding van de lijnfolders voor de zomerdienstregeling.

Ik ben hier niet gelukkig mee en ik kan mij voorstellen dat dit ook voor u geldt. Daarom stel ik u voor nog dit jaar een directeur reizigersinformatie te benoemen. Deze directeur moet door de ogen van dagelijkse, incidentele n toekomstige reizigers kijken naar de kwaliteit van de informatie en verbeteringen doorvoeren. De consumentenorganisaties moeten hierbij nadrukkelijk betrokken worden.

Mijn voorstel hoeft niet tot extra kosten te leiden. Ik ga ik er van uit dat de te benoemen directeur een maatschappelijk aanvaardbaar salaris gaat verdienen. U kunt de hoogte van dit salaris meenemen bij het opnieuw bepalen van de salarissen van de directieleden, zodat de totale uitgaven aan directeurssalarissen de huidige uitgaven niet overschrijden.

In het belang van een beter openbaar vervoer hoop ik van harte dat u mee wilt werken met het uitvoeren van mijn voorstel. Graag verneem ik op korte termijn uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Meta Meijer, lid van de gemeenteraad voor de SP.

U bent hier