Van Dijk op campagne in Brussel

17 oktober 2006

Van Dijk op campagne in Brussel

Maandag 16 oktober organiseerde de Nederlandse Open Gespreksgroep een groot verkiezingsdebat dat de spanning van de campagne even naar Brussel bracht. In de commissiezaal van het Europees Parlement zaten 300 Nederlanders die in Belgi werkzaam zijn.

Jasper van Dijk in debat)

De sprekers bij het debat waren Fred Teeven (VVD), Bert Koenders (PvdA), Frans de Nere (CDA), Kajsa Ollogen (D66), Joost Lagendijk (GroenLinks) en Jasper van Dijk, oud-medewerker van de SP-fractie in het Europarlement, gemeenteraadslid in Amsterdam en kandidaat voor de Tweede Kamer. De avond werd geleid door Yves Desmet, journalist bij De Morgen, die goed in staat was om de soms warrige betogen van een aantal politici te ontrafelen en terug te brengen tot kernachtige stellingen. Zo verzocht hij Frans de Nere om zijn uitspraak over het asielbeleid te verduidelijken met de woorden "meneer De Nere, u bent aan het zwemmen".

Het asielbeleid bleek berhaupt een heikel punt en toen D66 zei dat haar partij het beleid van Verdonk als schandelijk typeerde, stelde Fred Teeven dat dit 'voortschrijdende inzicht' dan wel een beetje laat kwam, aangezien D66 het beleid van Verdonk drieneenhalf jaar heeft gesteund. Van Dijk merkte op dat het beleid van Verdonk keihard is, wat ook bleek uit het feit dat ze zelfs in staat was om haar collega Hirsi Ali het land uit te zetten. De SP is fel tegen het inhumane asielbeleid van de regering.

Verder gaf Van Dijk aan in welke richting de Europese Unie volgens de SP moet veranderen. Een slankere Unie, die zich niet onnodig bemoeit met allerlei zaken binnen de publieke sector van de lidstaten. Sectoren als gezondheidszorg, onderwijs en diensten van algemeen belang moeten voorbehouden blijven aan de lidstaten zelf en niet onderhevig worden aan Europese marktwerking. Iets waar de SP faliekant van mening verschilt met D66, het CDA en de VVD, die warme pleitbezorgers zijn voor meer marktwerking vanuit Brussel.