Vos moet plan Asscher voor varkensflat afkeuren

25 oktober 2006

Vos moet plan Asscher voor varkensflat afkeuren

Volgens SP-raadslid Laurens Ivens past een dieronvriendelijke varkensflat niet bij Amsterdam. Via het Amsterdams havenbedrijf heeft het college meebetaald aan het onderzoek naar deze mega varkenshouderij in het Westelijk Havengebied. Ivens: "Het college zou zich juist moeten uitspreken tegen dit product van de bio-industrie in plaats van deze poging om van Amsterdam een boerenstad te maken."

Laurens Ivens)

Haven Amsterdam probeert op allerlei manieren meer bedrijvigheid aan te trekken. Zo zet het in op brandstoffen, cacao, containeroverslag en nu kennelijk ook op varkens. Ivens: "Kennelijk interesseert het ons havenbedrijf niet wat voor activiteiten er ondernomen worden. En ons college gaat overal in mee. Eerst in de miljardenverspilling van de Ceres-containerterminal en nu bij deze dieronvriendelijke varkensflat. Ik heb wethouder Asscher gevraagd nu eens duidelijk te maken wat hij met onze haven wil."

Dierenwelzijn staat bij dit college niet hoog in het vaandel. Tot nu toe heeft de verantwoordelijk wethouder, Marijke Vos, nog niets met dit onderwerp gedaan. De dierenbescherming is er teleurgesteld over dat er geen echte wethouder dierenwelzijn in Amsterdam is. Zo gebeurt er nog niets in de aanpak van dierenleed bij circusdieren en is er geen specifiek beleid voor dierenwelzijn. Ivens: "Wethouder Vos zou nu haar collega Asscher op de vingers moeten tikken over dit dieronvriendelijke plan. Ik ben benieuwd of ze dit ook gaat doen."