Geen steun voor Marhaba

30 november 2006

Geen steun voor Marhaba

Het kunst- en cultuurhuis Marhaba kan niet rekenen op de steun van de SP. De belangrijkste twee redenen zijn dat de uitgangspunten van Marhaba onduidelijk zijn en dat het instituut niet gedragen wordt door allerlei in de stad levende initiatieven. Fractievoorzitter Remine Alberts: "Zoals het instituut nu van start gaat zal het op een teleurstelling uitlopen, waarmee meer wordt weggegooid dan het geld dat ervoor is uitgetrokken."

Remine Alberts)

Onduidelijk is wat Marhaba wil. Het noemt zich een kunst- en cultuurhuis, maar zegt tegelijkertijd dat de Islam centraal staat en dat vooral de dialoog over de Islam een plek zal krijgen. De voorstanders van Marhaba, burgemeester Cohen voorop, hebben niet kunnen of willen begrijpen dat het centraal stellen van de Islam de cultuur uit landen met een Islamitische achtergrond tekort doet.

Er is wel contact geweest tussen Marhaba en allerlei in Amsterdam levende initiatieven, maar zij konden niet meepraten over de uitgangspunten. Die waren door Marhaba reeds vastgelegd. Door deze houding heeft Marhaba de steun van instellingen als Podium Mozaek, El Hizjra of Levante verspeeld.