SP tijdens de Algemene Beschouwingen

1 november 2006

SP tijdens de Algemene Beschouwingen

Sinds dit voorjaar wordt Amsterdam bestuurd door een rood-groene coalitie. Het programakkoord zag er op papier heel aardig uit. Er leek een stap in de goede richting te worden gedaan. Het is nu zes maanden verder en de wind die waait is weinig links. Er zijn wel wat veranderingen waar te nemen. Zo lijkt het besef te groeien dat problemen gezamenlijk moeten worden aangepakt. De harde taal van mensen als Wilders of Verdonk wordt in deze stad niet geaccepteerd. Goed is ook dat de stad rijksbezuinigingen compenseert, om de stad ook leefbaar te houden voor mensen met een kleinere portemonnee. Maar als dit alles is, is het te weinig, immers compenseren deed het vorige college met de VVD ook al. De SP vindt dat er veel meer moet gebeuren. In Amsterdam moeten voedselbanken niet nodig zijn, in Amsterdam moeten rentegratietrajecten ook echt betaald werk opleveren, in Amsterdam moeten uitkeringsgerechtigden niet het gevoel hebben dat ze op de schopstoel zitten en zo voort. Deze voorstellen en meer heeft de SP vandaag gedaan. Lees hieronder de bijdrage van de SP-fractie aan de Algemene Beschouwingen.

Algemene Beschouwingen 01-11-2006

Voorzitter,

Sinds dit voorjaar wordt deze stad bestuurd door een rood-groene coalitie. Wat een elan straalde daarvan af toen het college werd voorgesteld in het Montessoricollege Oost.

Tijdens de verkiezingscampagne was door PvdA en GroenLinks flink ingezet op de thema's armoede, integratie en wonen. De boodschap tijdens de verkiezingen was duidelijk: met een links bestuur zou Amsterdam er alleen maar op vooruitgaan. Kinderen zouden voortaan 'eerst' komen. Hen zouden alle kansen geboden worden om vooruit te komen in het leven. De armoede kon worden aangepakt en de voedselbanken waren een doorn in het oog.

Het programakkoord "Mensen maken Amsterdam" zag er op papier heel aardig uit. Natuurlijk waren er verbeterpunten aan te brengen, maar de SP zag in dit akkoord een stap in de goede richting. Ik zal niet verhullen dat wij graag ons steentje hadden bijgedragen. Toch waren dat voor de SP geen redenen om de steun aan dit college te onthouden.

Nu is het misschien wat erg vroeg om een stevig oordeel over dit college te vellen. Maar in de politiek moet je er meteen vanaf de eerste minuut er vol tegenaan. Daar kun je niet zeggen dat er eerst een bakkie koffie gedronken moet worden, voordat je aan de slag gaat.

Voorzitter,

Het moet enorm schrikken zijn geweest dat je als wethouder meer dingen doet dan plannen maken, met ambtenaren overleggen en met het college vergaderen. Er kan zomaar iets op het bordje van een college vallen. Ongepland. Daar moet je dan als wethouder zomaar een-twee-drie een antwoord op hebben.

Een giframp deed zich voor in Ivoorkust. De veroorzaker, de Probo Koala had in de Amsterdamse haven gelegen en was met toestemming van de dienst Milieu en Bouwtoezicht weer vertrokken. De ambtenaren hadden juist gehandeld, was het onmiddellijke antwoord van wethouder Vos. Totdat duidelijk werd dat er ook in Amsterdam fouten waren gemaakt, waardoor dit gifschip zijn dodelijke missie kon volbrengen.

Een onderzoek naar de veiligheid van de GVB-bussen wees uit dat banden glad waren, deuren niet sloten en nog zo wat gebreken waren geconstateerd. De GVB-bussen waren veilig, zei wethouder Gehrels, na overleg met de GVB-directie. Maar het onderhoud zou voortaan wel anders worden gedaan.

De Otapan is eindelijk weg en komt hier niet meer terug, zei wethouder Asscher. De reis van het asbestschip konden we dagelijks op tv volgen. Op de t.t.Vasumweg weet men inmiddels wat 'niet meer terugkeren' betekent.

Als we het dus over damage-control hebben, behaalt dit college een onvoldoende. Het was een haperende start. Met n onvoldoende ga je wel over. Maar dat betekent wel dat er op andere punten bovengemiddeld moet worden gescoord. Een rood ?groen college. Eindelijk de kans voor links beleid.

Voorzitter,

Laat ik een positieve opmerking maken. Met de komst van dit college zijn wel wat veranderingen waar te nemen. Het college zelf stelt zich toegankelijker op dan we tot nu toe gewend waren. Opener ook. Ook de stad heeft veranderingen ondergaan. De schok die door Amsterdam ging door de moord op Theo van Gogh heeft veel mensen aan het denken gezet. Het lijkt erop dat er meer toenadering wordt gezocht, dat er meer met elkaar gepraat wordt. En dat is een goede ontwikkeling. Het besef lijkt te groeien dat problemen gezamenlijk moeten worden aangepakt. De harde taal van mensen als Wilders of Verdonk wordt in deze stad niet geaccepteerd. En dat is maar goed ook. Die trom is naar de mening van de SP al veel te vaak geroerd en zorgde vooral voor zeer valse muziek. Wanneer dit college erin slaagt om uit te stralen dat lle Amsterdammers ertoe doen, dn is het in onze ogen geslaagd.

Waar de SP ook positief tegenover staat is de compensatie van landelijke bezuinigingen. Op het gebied van armoede en de WMO. En er gaat meer geld naar groen. Maar, voorzitter, wat de SP zich afvraagt: "Is dit alles?"
Ik wil met u de verschillende resultaatgebieden langsgaan.

Werk en Inkomen

De SP vindt het heel goed dat dit college de rijksbezuinigingen wegpoetst. Maar dat deed het vorige college ook al. Wij vragen ons vooral af of alle Amsterdammers er wel toe doen bij wethouder Aboutaleb. De huisbezoeken deed hij af met: het mag van de rechter. De locatiebezoeken bij dak- en thuislozen werden zo ijverig uitgevoerd dat het wel leek of de controleurs op stukloon gezet waren. Dat de aanpak die door deze wethouder zo wordt gepropageerd ook een neveneffect heeft lijkt hem niet te deren. Soms vraag ik mij wel eens af: wat vindt deze wethouder nu van mensen die in een uitkering zitten? Vindt hij ze lui en werkschuw? Vindt hij ze allemaal potentile fraudeurs? Irriteren ze hem? Soms lijkt het erop dat er in deze wethouder stiekem een VVD'er schuilt.

En dan het gedoe met de cijfers. We krijgen ze voortdurend, maar het zijn er zoveel dat ze camoufleren wat er nu werkelijk gebeurt. Hoe staat het er nu voor bij DWI? Hoe zit het met de rentegratietrajecten? Hoeveel is er nu bespaard op de uitkeringen? Een half jaar geleden bespaarde de dienst nog 45 miljoen en nu staan we in de min. Werkt die dienst wel? Of zijn er weer kolommen verwisseld?

In de verkiezingstijd waren de voedselbanken onderwerp nummer n. Nu lijken ze geparkeerd. In een donker hoekje. De SP vindt dat die voedselbanken zo snel mogelijk overbodig moeten zijn. Wij dienen daartoe een motie in.

Uit de armoedemonitor blijkt dat sommige groepen het harder voor de kiezen krijgen dan andere. De SP zou het goed vinden om te kijken of het mogelijk is om de schoolboeken nu al gratis te maken. U kunt van ons een motie verwachten op dit punt. Ook zullen wij een motie indienen die vraagt om meer helderheid rond de rentegratietrajecten.

Stedelijke ontwikkeling

Ook hier eerst een aantal positieve ontwikkelingen. Eindelijk is de positie van de huurders verstevigd en ook de kantorenloods en andere kantoorbouwmaatregelen verdienen goedkeuring. Toch is het wonderlijk dat die kantorenloods niet geldt voor de Zuidas. Je kunt je afvragen of daar niet ook meer woningen gerealiseerd kunnen worden. De echte proeve van bekwaamheid is natuurlijk de uitkomst van de onderhandelingen met de corporaties. Dat loopt allemaal nog. De uitkomst daarvan is erg onzeker en cruciaal voor de rest van de plannen. De gekozen lijn is in ieder geval toe te juichen.

Zorg

Vanaf 1 januari start de WMO, waardoor de gemeente ook de thuiszorg moet regelen en betalen. Voorlopig een strop, want het rijk geeft te weinig geld. De SP steunt de wethouder van harte in de gesprekken met het rijk om alsnog over de brug te komen en steunt ook dat Amsterdam dan voorlopig zelf de boel maar bijplust. Er zit hier een enorm risico. Wat nu als het rijk het vertikt? Blijft het college dan bijplussen? Ik lees in de stukken echter ook dat dit college daar al over heeft nagedacht. De mogelijkheden van eigen bijdrage of meer mantelzorg liggen op de loer, omdat de pot met geld ook leeg kan zijn. Dat zal dus betekenen dat de Amsterdammer die zorg vraagt als het geld op is gewoon pech heeft. Ook de aanbesteding van de thuiszorg is voor de SP een punt van zorg. Wij pleiten ervoor om in de aanbestedingseisen op te nemen dat het personeel betaald zal worden volgens de CAO-thuiszorg en dat er de verplichting bestaat om personeel over te nemen.

Verkeer

Het positieve verhaal is dat dit college eindelijk de troep wil opruimen uit vorige periodes. Eindelijk orde op zaken bij de Noord-Zuidlijn. Maar dan nog blijft het de vraag of dat een werkelijke oplossing geeft. Vijftig jaar lang betalen is in financiëe termen niet ongebruikelijk, maar het blijft geld van de Amsterdammers en het kan dan niet uitgegeven worden aan andere dingen.

En jawel: de autovrije dag komt weer. Daaromheen moet wel wat georganiseerd worden. Wij stellen daarom de Amsterdamse straatspeeldag voor. U kunt daarover een motie verwachten.

Wat wij heel raar vinden is dat het omgevingsmanagement van de Noord-Zuidlijn betaald gaat worden uit het mobiliteitsfonds. Daarvan kan bijvoorbeeld dan de Opstapper blijven rijden. Die krijgt nu namelijk met uitsterfbeleid te maken.

Veiligheid

Voorzitter, hier is de SP helemaal niet gelukkig mee. Kortgeleden werden we geconfronteerd met de prestatieafspraken over het oppakken van illegalen. Daar moet een stad als Amsterdam helemaal niet aan mee willen werken. En zich er zeker niet voor moeten willen laten betalen.

Een ander discussiepunt is het tekort aan agenten. Wij vragen ons af waarom niet gewoon gezegd wordt dat er te weinig agenten zijn. En waarom wordt er geen helderheid verschaft over het weglekken van Amsterdamse agenten naar Flevoland, de landelijke politie of de terrorismebestrijding? De Amsterdammer ziet de politie maar al te vaak niet komen. Ondertussen wordt wel gekozen voor uitbreiding van het cameratoezicht. Iedereen weet dat camera?s alleen goed effect hebben als er voldoende personeel beschikbaar is. En dat personeel was er nu juist niet.

Door wijzigingen in het rijksbeleid dreigt voor de groep van asielzoekers, die net meerderjarig zijn geworden, de illegaliteit, prostitutie of criminaliteit. Wij kunnen dat probleem tackelen door de aanpak van de Utrechtse wethouder Spekman over te nemen. Daar worden deze jongeren opgevangen en begeleid. Wij hebben daar een motie voor.

Enige tijd geleden was er nogal wat ophef over de bingohallen. Vervolgens werd het stil. Was dit de stilte voor de storm? Of was de ophef een storm in een glas water? U heeft daarnet mijn collega daarover gehoord. Wij dienen daarover een motie in.

Voorzitter,

We wonen in een fantastische stad. De SP gunt het deze stad

• dat iedereen daar een geschikte woning heeft,
  • dat er geen armoede heerst,
  • dat iedereen daar werk heeft,
  • dat alle kinderen op school een passend diploma halen,
  • dat alle ouderen daar zonder piekeren hun oude dag kunnen doorbrengen, met de eventueel nodige zorg,
  • dat iedereen daar volwaardig meetelt,
  • dat de culturele wereld daar in al haar verschijningen bloeit,
  • dat de winkeliers er niet hoeven te sappelen,
  • dat het openbaar vervoer er vaak en overal rijdt,
  • dat de parken daar tot de laatste grasspriet gekoesterd worden,
  • dat er geen vuilnis op straat rondzwerft,
  • dat haar monumenten vol eerbied behandeld worden,
  • dat er geen misdaad is en
  • dat daar een fantastisch bevlogen college altijd klaar staat om het ng beter te doen.

Voorlopig zien we marktwerking in de zorg op ons afkomen, zien we een overijverige wethouder achter uitkeringstrekkers aanzitten, zien we het aantal schoolverlaters nog niet afnemen, is het probleem van de zwarte en witte scholen een probleem van de scholen zelf en niet van het college, wordt bij Amsterdam Topstad de nadruk gelegd op de bedrijven en minder op de werkenden en ziet dit college nog steeds niet de kans om de toeristenbelasting te verhogen. Wij vragen ons dan bij deze begroting dan ook af "Is dit alles of komt het rood-groene effect nog?"