h

Asbestschepen Otapan en Sandrien blijven gevaar vormen

26 januari 2007

Asbestschepen Otapan en Sandrien blijven gevaar vormen

Het lukt Amsterdam maar niet om van de sloopschepen Otapan en Sandrien af te komen. Beide schepen bevatten vele tonnen asbest, maar worden niet adequaat aangepakt. Staatssecretaris Van Geel maakt vandaag bekend dat de sloop van de Otapan wederom met enkele weken is vertraagd. Bovendien is de sanering van de Sandrien stilgelegd op last van de Arbeidsinspectie omdat er slordig met het asbest om wordt gegaan.

null)

Vanwege een vormfout bij het ministerie van VROM is de aanbestedingsprocedure voor de sloop van de Otapan vertraagd. SP-raadslid Laurens Ivens is teleurgesteld in de daadkracht van de regering. "Ze geven al jaren aan dat het schip gesloopt moet worden, maar door fouten loopt dit telkens vertraging op. Eerst werd er jarenlang enkel gekeken naar wie voor de sloopkosten moet opdraaien, daarna werd er een verkeerd contract gesloten met een Turkse scheepswerf en nu wordt er wederom op het ministerie een fout gemaakt. Het resultaat is dat het gevaarlijke schip na bijna 8 jaar nog steeds in onze haven ligt."

De sloop van het andere asbestschip, de Sandrien, is al wel begonnen. Dit schip heeft ook eerst jaren in de haven gelegen voordat er met de sloop gestart werd. In Amsterdam zou deze sloop erg verantwoord plaats kunnen vinden, maar nu blijkt de Arbeidsinspectie toch te constateren dat hier onzorgvuldig gehandeld wordt. Asbestdeeltjes zijn aangetroffen op plekken waar dit niet mag. Ivens: "Bij onverantwoord saneren van asbest lopen werknemers en omwonenden gevaar. Daarom is het slopen van een gevaarlijk schip in dichtbevolkt gebied ook buitengewoon onverstandig. Hopelijk houdt de staatssecretaris hier rekening mee voordat hij besluit waar de Otapan gesloopt zal worden."

De manier waarop bestuurders met de aanpak van probleemschepen omgaan baart de SP grote zorgen. Ivens: "Zodra een schip een verkeerde lading bevat of zich in een gevaarlijke staat begeeft, ontstaan er problemen. Vooral Amsterdam heeft dat gemerkt. Ofwel een schip wordt halsoverkop weggestuurd zoals met de Probo Koala, ofwel een schip komt jarenlang aan de ketting zoals met de Sandrien en Otapan. Het is maar goed dat de milieubeweging en een aantal politieke partijen de bestuurders scherp houden. Hopelijk kunnen we zo grote ongelukken voorkomen."

U bent hier