Marktpartijen en overheid falen bij Bos en Lommerplein

15 januari 2007

Marktpartijen en overheid falen bij Bos en Lommerplein

Volgens SP-raadslid Hans Bakker hebben zowel de marktpartijen als de gemeentelijke dienst Bouwtoezicht gefaald bij het debacle van het Bos en Lommerplein. "Marktpartijen willen zo goedkoop mogelijk bouwen en bezuinigen kennelijk graag op toezicht en communicatie. Om de veiligheid te garanderen is dan ook een sterk toezicht vanuit de overheid nodig. De Dienst Bouw- en Woningtoezicht blijkt dit echter niet aan te kunnen." De SP stelt verder vast dat de schadevergoeding geheel voor rekening van de bouwers dient te komen.

Hans Bakker)

Vandaag presenteerde de gemeente Amsterdam het rapport van de onderzoekscommissie De Boer. Deze commissie heeft onderzoek gedaan naar de voorbereiding en realisatie van het woon- en winkelcomplex aan het Bos en Lommerplein.

De belangrijkste conclusies die de SP uit het rapport van de commissie trekt zijn de volgende:

I. De capaciteit en kwaliteit van de gemeentelijke Dienst Bouw- en Woningtoezicht moet omhoog. Een centrale dienst bouw- en woningtoezicht lijkt hierbij een logische keus. Het neerleggen van de verantwoordelijkheid bij de stadsdelen heeft geleid tot versnippering van deskundigheid en vermindering van effectiviteit. De mate waarin het toezegde verbeterplan hier soelaas voor biedt, is volgens de SP nog onduidelijk.

II. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor goed bouwen ligt bij de bouwers. Geheel in deze lijn is het dan ook logisch dat de financiëe verantwoordelijkheid voor de gevolgen van slecht bouwen ook bij de bouwers komt te liggen.

Het belang van een sterke dienst bouw- en woningtoezicht is des te groter nu de druk om de opbrengsten te verhogen en het programma te intensiveren niet alleen - logischerwijs - van de marktpartijen komt, maar ook van het gemeentelijke grondbedrijf. Door de stand van het vereveningsfonds vraagt het grondbedrijf om hoge opbrengsten. Tegen druk van deze twee kanten zal de dienst bestand moeten zijn.