SP verzoekt Stadsregio Amsterdam op te komen voor veiligheid bij Connexxion

7 februari 2007

SP verzoekt Stadsregio Amsterdam op te komen voor veiligheid bij Connexxion

De wilde staking van het Connexxion-personeel in Zaandam en Amsterdam is beindigd doordat de werkgever heeft erkend dat het werkrooster onhaalbaar is. Door de hoge werkdruk zijn veel bussen te laat en vallen er bovendien veel uit. De grote haast die chauffeurs moeten maken kan ook leiden tot onveilige situaties. De Stadsregio Amsterdam (voorheen ROA) is verantwoordelijk voor het busvervoer in de regio Amsterdam en dient volgens de SP nu ook in te grijpen.

Toen op 10 december 2006 de nieuwe dienstregeling in werking trad, nam het openbaar vervoer in de regio Amsterdam-Zaandam toe zonder dat hiervoor extra personeel kwam. Hierdoor werden de reistijden zo kort gemaakt dat ze in praktijk onhaalbaar waren en bussen massaal te laat bij de haltes aankwamen. De werknemers hadden daarom al in november de nieuwe dienstregeling verworpen. Met de belofte dat deze problemen op 4 februari 2007 opgelost zouden zijn, ging uiteindelijk toch in december de nieuwe dienstregeling in.

Emile Roemer spreekt de stakers toe)

Op 4 februari bleek echter niets veranderd en was het personeel gedwongen het werk neer te leggen. Bij deze werkonderbreking werden zij ondersteund door de SP. De raadsleden en bestuurders van de stadsregio Rob Poldner (Zaandam) en Laurens Ivens (Amsterdam) kwamen evenals Statenlid Bert Putters bij de stakers langs. Bovendien sprak Kamerlid Emile Roemer de stakers vandaag toe nadat zij het besluit hadden genomen om weer aan de slag te gaan vanwege de belofte dat nu echt uiterlijk 31 maart het dienstrooster wordt aangepast.

Emile Roemer en Rob Poldner in gesprek met een chauffeur)

Volgens de SP in de Stadsregio moet dit bestuursorgaan nu snel ingrijpen. Ivens: "De veiligheid voor de reizigers en op de weg komt in het geding door de grote werkdruk. Het is te danken aan de grote inzet en vakbekwaamheid van de chauffeurs dat er tot nu toe geen grote ongelukken zijn. De chauffeurs hebben duidelijk gemaakt dat de situatie onacceptabel is, wat Connexxion nu ook erkent. De Stadsregio kan nu niet achteroverleunen en moet ingrijpen." De SP heeft hierover vragen gesteld aan de portefeuillehouder Openbaar Vervoer van de Stadsregio Amsterdam.