Goed OV dupe van Noord-Zuidlijn
Goed OV dupe van Noord-Zuidlijn
Volgens de SP is goed openbaar vervoer in Amsterdam de dupe van de Noord-Zuidlijn. Uitbreiding en verbetering van het bovengrondse netwerk van bussen en trams wordt geblokkeerd door de keuze van de gemeente voor de nieuwe metro. Weer moet Amsterdam extra geld uittrekken voor de Noord-Zuidlijn. En weer krijgen de Amsterdammers niet de zekerheid dat dit de laatste kostenoverschrijding is. Door het geblunder met de Noord-Zuidlijn geeft het gemeentebestuur alternatieve OV-oplossingen, zoals het sluitend maken van ringlijn 50, geen kans.
De kosten van de Noord-Zuidlijn blijven maar oplopen. Sinds het besluit in 2002 tot aanleg van deze nieuwe metroverbinding zijn de kosten al toegenomen met 500 euro per Amsterdammer en het eind is nog steeds niet in zicht. Toenmalig VVD-wethouder Geert Dales beloofde de raad in 2002 dat de op dat moment berekende kosten ook daadwerkelijk het maximum zouden zijn. De onwaarheid van deze bewering werd iedereen al snel duidelijk. Dales vertrok naar Leeuwarden om daar burgemeester te worden en werd in Amsterdam opgevolgd door Mark van der Horst (ook VVD). Hoewel Van der Horst veel praatjes had, is hij er niet in geslaagd de kostenoverschrijdingen in de hand te houden.
Ook zijn opvolger, de huidige PvdA-wethouder Tjeerd Herrema moest, ondanks zijn goede bedoelingen over het "dichtschroeien" van de contracten, in 2006 een extra kostenpost van 83 miljoen euro bekend maken. Deze maand kwam Herrema met een nieuw bericht: nog eens minimaal 81 miljoen euro er bovenop.
De commissie voor verkeer vergaderde op 22 maart over de Noord-Zuidlijn. Anno 2007 moeten vriend en vijand de SP gelijk geven voor het tegenstemmen in 2002. Raadslid Meta Meijer memoreerde in de commissievergadering de gebroken beloften. Niet alleen de kosten pakken voor de gemeente veel duurder uit dan beloofd, ook de verbinding met de omliggende gemeenten zit er op korte en middellange termijn niet in. Meijer: "Voor dit geld hadden we een alternatieve metro van Noord naar CS kunnen aanleggen, ringlijn 50 sluitend kunnen maken met het nog steeds ontbrekende gedeelte tussen Isolatorweg en CS, vele jaren goedkoper of zelfs gratis openbaar vervoer kunnen aanbieden n een beleid kunnen voeren dat daadwerkelijk in staat is de auto de stad uit te krijgen. Niet om automobilisten te pesten, maar door het aanbieden van een alternatief dat z aantrekkelijk is dat je het niet in je hoofd haalt met de auto de stad in te komen".
Hoewel de SP in 2002 tegen aanleg van de Noord-Zuidlijn stemde, zou het kapitaalvernietiging zijn om er nu nog van af te zien. Maar het moet volgens de SP nu wl anders dan PvdA, GroenLinks en VVD voorstellen. Meijer: "Wethouder Herrema kan nu nog niet garanderen dat er niet weer extra kosten aankomen. In tegenstelling tot de suggestie die door het college worden gewerkt zijn niet alle contracten waterdicht gemaakt. De diepe stations en het overleg met de bouwers kunnen nog roet in het eten gaan gooien." De door Herrema bepleite samenvoeging van het gemeentelijke projectbureau en het externe adviesbureau is een papieren operatie waarvan de wethouder niet duidelijk kan maken dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Aan elke medaille zitten immers twee kanten.
Wat moet volgens de SP dan wel gebeuren? Meijer stelt voor om de extra kosten niet af te wentelen op de portemonnee van de Amsterdammers. Zij hebben al genoeg extra betaald aan deze ongewenste en overbodige metrolijn. Grote bedrijven, zoals die aan de Zuidas gevestigd zijn en zich daar in de komende jaren nog zullen vestigen profiteren van de goede bereikbaarheid van dit gebied met de nieuwe metrolijn. Meijer: "Laat nu die bedrijven maar eens in de buidel tasten." Bovendien geldt het SP standpunt nog steeds dat extra gemeentelijke kosten voor de Noord-Zuidlijn ten koste moeten gaan van plannen voor extra wegen in en rond Amsterdam en van nieuwe kantoren in het Zuidasgebied.
De andere partijen in de raad (PvdA, GroenLinks, VVD, D66 en CDA) laten de nieuwe kostenoverschrijdingen al te gemakkelijk op zich afkomen. PvdA en GroenLinks willen de volgende generatie ermee opzadelen door de kosten over de toekomst uit te smeren. De VVD wil de lijn in n keer afboeken, maar de gemeentekas is bijna leeg en de liberalen geven niet aan waarvan hun idee betaald moet worden. Meijer: "Het is tekenend voor de openbaar vervoerambities van dit zogenaamde rood-groene college dat wethouder Herrema niet eens inhoudelijk ingaat op mijn pleidooi voor het sluitend maken van ringlijn 50".
- Zie ook:
- Nieuws