Sluit ring metro 50 naar CS
Sluit ring metro 50 naar CS
De SP wil dat de Amsterdamse metrolijn 50 een echte ringlijn wordt en doorrijdt van de Isolatorweg naar het Centraal Station. De vervoerswaarde van deze doortrekking zal naar verwachting enorm zijn en bovendien zou Westerpark zodoende op het metronet aangesloten worden. De Provinciale SP-lijsttrekker Dago Wellink zal zich de komende jaren hard maken voor nieuwe OV-verbindingen en zal de metrodoortrekking symbolisch openen.
Dit jaar rijdt metrolijn 50 tien jaar tussen Gein en Isolatorweg. Er is geen sprake van een echte ringlijn. Ten tijde van de aanleg van metro 50 werd er vanuit gegaan dat in 2005 begonnen zou worden met de doortrekking van de metrolijn naar het Centraal Station. Gezien het overweldigende succes van metro 50 is een nieuw onderzoek naar het doortrekken van de lijn nu buitengewoon nuttig.
De meest voor de hand liggende variant van het extra metrospoor ligt parallel aan het treinspoor. Een mogelijkheid is zelfs om de metro over het treinspoor te laten rijden. Een andere mogelijkheid is om een nieuw stuk metrolijn aan te leggen die tussen het Westerpark en het Centraal Station ondergronds ligt. In beide varianten kan ook het Haarlemmerplein of Nassauplein op een metrostation rekenen.
Volgens onderzoek zouden ruim 100.000 reizigers per dag gebruik maken van het extra stuk spoor. Van deze reizigers is ongeveer een derde afkomstig uit de auto. Dergelijke vervoerprognoses voorspellen dat een investering tussen de 50 en 300 miljoen wellicht te rechtvaardigen is. De SP wil dan ook snel een actualisatie van de onderzoeken. Doordat nu al het geld voor nieuw spoor in de bodemloze put van de Noord-Zuidlijn verdwijnt, mogen goede projecten niet het kind van de rekening worden. Zodra uit het nieuwe onderzoek blijkt dat deze verbinding nog steeds een grote vervoerswaarde heeft, moet de overheid hier ook geld voor durven uit trekken. Tot nu toe blijft het bij loze uitspraken waarbij de centen ontbreken.
In het kader van de verkiezingen voor de Provinciale Staten laat de SP zien dat er in Noord-Holland nog veel mogelijkheden zijn om extra reizigers in het openbaar vervoer te trekken. Zo zal lijsttrekker Wellink ook pleiten voor dubbelspoor tussen Hoorn en Enkhuizen en tussen Alkmaar en Den Helder en een extra treinstation Purmerend Weidevenne. Daarnaast zal hij voorstellen dat er een directe busverbinding tussen Medemblik en Midwoud moet komen en dat de bushalte bij Heemskerk dichter bij het treinstation dient te komen. In Amstelveen wil hij dat de fiets de ruimte krijgt door meer fietsenrekken te plaatsen bij het busstation.
- Zie ook:
- Nieuws