h

Gemeente moet leerlingenvervoer veiliger maken

14 mei 2007

Gemeente moet leerlingenvervoer veiliger maken

De SP dringt er bij de gemeente op aan om de regie over het leerlingenvervoer te grijpen en dit vervoer veel veiliger te maken. Doordat het leerlingenvervoer nu aan de stadsdelen wordt overgelaten zijn er grote en onbegrijpelijke kwaliteitsverschillen en wordt er allesbehalve efficint gewerkt. Naast dit alles laat ook de veiligheid veel te wensen over en dienen de normen hierover snel aangescherpt te worden. Zo zal het gordelgebruik dienen te verbeteren en de bestuurder beter aanspreekbaar moeten zijn.

Remine Alberts)

Al in 2000 presenteerde de SP een zwartboek over het leerlingenvervoer, want dat vervoer kon veel en veel beter. Bij het zwartboek werden aanbevelingen gedaan. De gemeente deed niets met die aanbevelingen. Nu in 2007 schiet het vervoer nog altijd ernstig te kort. Mede door het opnieuw aanbesteden van het leerlingenvervoer kwamen de gebreken verhevigd aan het licht. De SP heeft in overleg met verschillende organisaties zoals de Federatie van Ouders van Gehandicapte kinderen een notitie gemaakt om goed leerlingenvervoer nu eindelijk van de grond te krijgen.

In Amsterdam worden dagelijks tientallen leerlingen met busjes naar en van school gebracht. Zij volgen (basis)onderwijs in een school voor speciaal onderwijs. Zo'n school staat over het algemeen niet om de hoek. Deze scholen zijn opgericht voor kinderen met allerlei psychische en lichamelijke problemen en beperkingen, dan wel een chronische ziekte. Deze kinderen meten gebruik maken van leerlingenvervoer per busje. En dat vervoer gaat niet altijd goed: er zijn te weinig begeleiders, de ritten duren te lang, de kinderen moeten opstappen op gevaarlijke plekken, de busjes komen te laat en ga zo maar door. De SP heeft een notitie gemaakt waarin de volgende aanbevelingen worden gedaan.

1. Organisatie.
Het beste is om zowel de aanvraag als de uitbesteding door een partij te laten doen. Het scheelt een extra bestuurslaag, waardoor de communicatie veel duidelijker wordt. Het zorgt bovendien voor eenheid in behandeling. Laat de aanvraag eenmaal indienen voor de hele schoolloopbaan en stuur de ouders eenmaal per jaar een klein briefje met de vraag, of er verandering in de situatie is opgetreden.

2. Financin.
Deze vorm van onderwijs is geen keuze. Ouders hebben niet de vrijheid om hun kind naar de school van hun keuze te laten gaan. Zij mogen om die reden niet op kosten worden gejaagd. De voorstellen die tot verhoging van de veiligheid en rijcomfort leiden, mogen geen financiëe gevolgen hebben voor de ouders.

3. Veiligheid.
De beste garantie tot veiligheid ligt in het, waar nodig, aanstellen van een begeleider. Deze kan erop toezien dat er veilig wordt in- en uitgestapt, dat de kinderen goed in de gordels komen en dat er tijdens de rit geen vechtpartijen ontstaan. De bestuurder kan dan de aandacht bij het rijden houden.

4. Comfort.
Er moet worden onderzocht, of door een betere planning de rijtijden kunnen worden verkort. Het is voor een kind altijd al vermoeiend om een hele dag op school te zitten; een kind in het speciaal onderwijs is regelmatig bekaf. Rijtijden kunnen ook worden bekort wanneer de busjes gebruik mogen maken van de vrije bus- of trambaan. De chauffeurs moeten een cursus krijgen in omgang met leerlingen uit het speciaal onderwijs. Voor chauffeurs die dove leerlingen vervoeren, is het goed als zij de belangrijkste gebaren kennen. De chauffeurs moeten een gsm bij zich hebben, opdat zij snel bereikt kunnen worden, maar ook anderen kunnen bereiken in geval van calamiteiten. De gemeente neemt in het contract de voorwaarden op waaraan goed vervoer moet voldoen.

5. Centrale Klachtenregeling.
Er moet een centrale klachtenregeling komen, waar ouders, chauffeurs en scholen terechtkunnen. Nog beter zou zijn wanneer er een centrale kwaliteitsbewaking kan plaatsvinden. Sommige aanbevelingen betreffen de chauffeurs, maar zij mogen nooit op de chauffeurs worden afgewenteld. Er moet worden gezorgd voor betere arbeidsomstandigheden voor de chauffeurs, waardoor zij niet geneigd zijn essentile, de veiligheid betreffende, handelingen over te slaan.

6. Onafhankelijk Adviesraad.
De gemeente moet een onafhankelijke adviesraad voor het leerlingenvervoer in het leven roepen en ondersteunen.

U bent hier