Kwestie rond Westermoskee sleept voort

25 mei 2007

Kwestie rond Westermoskee sleept voort

Burgemeester Cohen liet in de uitzending van K&B van 24 mei weten dat de kans op de bouw van de Westermoskee minder dan 50% is geworden. Deze uitspraak volgde op het debat in de gemeenteraad dat naar aanleiding van een artikel in Trouw door de PvdA was aangevraagd. Tijdens het debat werd duidelijk dat de verhoudingen tussen alle betrokken partijen ernstig verstoord zijn.

De bouw van de Westermoskee zou na jarenlang praten eindelijk kunnen plaatsvinden. Minister Donner sloeg een jaar geleden de eerste paal. Bij die eerste paal is het voorlopig gebleven, omdat er bij n van de drie betrokken partijen, Manderen BV, een bestuurswisseling had plaatsgevonden.

Manderen BV is de maatschappij die namens de Turkse moslimorganisatie Milli Grs de bouw van de Westermoskee mogelijk zou maken. Onder het vorige bestuur was met stadsdeel De Baarsjes en woningcorporatie Het Oosten een convenant gesloten. Milli Grs verkocht de grond voor het hele project aan de gemeente en met dat geld konden Het Oosten en Manderen BV niet alleen een moskee, maar ook woningen en bedrijfsruimtes bouwen. Het nieuwe bestuur heeft de stekker uit dit convenant getrokken, omdat daar de mening bestaat dat dit convenant Milli Grs financieel benadeelt. Tevens verwijt het nieuwe bestuur het oude bestuur financiëe malversaties.

Zowel de gemeente als woningcorporatie Het Oosten zaten vervolgens met een probleem. Op basis van de grondoverdracht waren reeds leningen verstrekt, maar er dreigt ook ontbinding van de overeenkomst. Als voor 2009 niet met de bouw van het project is begonnen, gaat de grond weer terug in eigendom van Manderen BV.

Een serie gesprekken volgde, waarbij burgemeester Cohen als scheidsrechter optrad. Waardoor deze gesprekken op een fiasco zijn uitgelopen is onduidelijk. Een summiere verklaring ("Er zijn vragen gerezen rond de integriteit en solvabiliteit van Milli Grs") in een brief van burgemeester Cohen is alles waar we het mee moeten doen.

Het artikel in Trouw waarin Fatih Dag, de voorzitter van de AyaSofyamoskee en directeur van Manderen BV, zegt dat het uitblijven van de bouw van de Westermoskee tot een opstand onder de moslimgemeenschap zou kunnen leiden, heeft de betrokken partijen verder uit elkaar gedreven. Hoewel Dag in dat artikel zijn zorgen uitspreekt over de negatieve effecten van het uitblijven van de bouw, werd dit artikel gelezen als dreigen met geweld, chantage dus.

Het debat in de gemeenteraad ging vooral over de uitspraken van Fatih Dag in Trouw. Natuurlijk was het buitengewoon onverstandig om deze woorden te laten opschrijven, de SP wijst ze dan ook volledig af. Maar het was niet verstandig dat er een motie werd aangenomen die alle contacten met Milli Grs verbreekt. De motie werd niet gesteund door SP en GroenLinks, met als argument dat wanneer er dergelijke grote meningsverschillen er juist debat moet blijven. Ook burgemeester Cohen zei dat contact behouden noodzakelijk was, al was het maar om de reeds aangegane verplichtingen af te handelen.

Het is meer dan belangrijk dat de feiten rond deze kwestie bekend worden. Er wordt onderzoek gedaan naar de integriteit en solvabiliteit van Milli Grs. Maar daarmee is de kous nog niet af. Ook moet duidelijk worden of de Westermoskee uiteindelijk nog gebouwd kan worden. Gewoon omdat gelovigen ook wel eens in een echt godshuis bijeen mogen komen, in plaats van een oud schoolgebouw. De gemeente doet er verstandig aan niets meer te willen dan dat.