Allochtonenvraagbaak vindt geen steun in de raad

20 juni 2007

Allochtonenvraagbaak vindt geen steun in de raad

Het voorstel van de SP om voor patinten- en consumentenorganisaties een persoon aan te stellen die kan bevorderen dat de contacten tussen patinten en zorginstellingen of patintenorganisaties verbeteren vond geen steun bij de overige fracties. De functie heeft vier jaar bestaan en heeft al veel resultaat opgeleverd. Bij de bezuinigingsronde in de vorige collegeperiode is het doek voor de allochtonenvraagbaak gevallen. De behoefte bestaat echter nog steeds.

Remine Alberts)

De belangrijkste reden om het voorstel van de SP af te wijzen was dat er sprake moet zijn van 'inclusief beleid'. Daarmee bedoelden de fracties van GroenLinks en de PvdA te zeggen dat zij vinden dat de verschillende organisaties hun werk altijd al moeten doen voor de allochtonen. Fractievoorzitter Remine Alberts: "Dat is op zich volledig terecht, maar wat nu als dit nog niet gebeurt? Bovendien weten vele allochtonen nog steeds niet waar zij informatie kunnen krijgen over bijvoorbeeld hun diabetes of rust er een enorm taboe op bijvoorbeeld HIV. Het op gang brengen van die contacten is een enorme en tijdrovende klus. Ik had niet verwacht dat PvdA en GroenLinks daar het belang niet van zouden inzien."