Boete aan Connexxion voor slecht leerlingenvervoer stap in de goede richting

26 juni 2007

Boete aan Connexxion voor slecht leerlingenvervoer stap in de goede richting

De gemeente heeft vandaag Connexxion een boete opgelegd voor de slechte prestaties bij het leerlingenvervoer. Dat is een stap in de goede richting, maar daarmee is de gemeente er nog lang niet. Nog steeds is het noodzakelijk dat er verbeteringen komen op het gebied van veiligheid en comfort, zoals kortgeleden door de SP werd voorgesteld.

Connexxion behoort ervoor te zorgen dat leerlingen met leerproblemen, een geestelijke en/of lichamelijke handicap tussen huis en school vervoerd worden. Sinds het begin van het schooljaar 2006-2007 was bij het leerlingenvervoer een zeer ernstige verslechtering opgetreden. Connexxion, dat na de openbare aanbesteding dit vervoer voor zijn rekening nam, was overduidelijk niet tegen deze taak opgewassen. Kinderen werden niet opgehaald of moesten soms uren wachten. Omdat Connexxion niet in staat is gebleken de problemen op de juiste manier aan te pakken, heeft de gemeente nu een boete van 175.000 opgelegd.

Los van de problemen waar Connexxion nu voor bestraft is, valt er nog veel meer te verbeteren rond het leerlingenvervoer. Zo is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat er een begeleider meegaat op de busjes, moet er hard gewerkt worden aan het verkorten van de reistijd en moet er een centrale klachtenregeling komen.
Lees hier meer over het leerlingenvervoer.