Stadsregio gaat belachelijk met aanbesteden OV om

27 juni 2007

Stadsregio gaat belachelijk met aanbesteden OV om

De Stadsregio Amsterdam (bestuursorgaan van gemeenteraadsleden uit Amsterdam en omliggende gemeenten) heeft zichzelf vandaag volstrekt belachelijk gemaakt bij stemming over een voorstel van SP en GroenLinks over het aanbesteden van het openbaar vervoer. Laurens Ivens (SP) en Barn Geurts (GroenLinks) hadden een interpellatie opgesteld om te pleiten tegen het verplicht aanbesteden van het openbaar vervoer. De regioraadsleden hadden echter geen idee wat ze met dit voorstel konden doen, omdat zij zowel vanuit de gemeente als vanuit een politieke partij zitting nemen in de Stadsregio.

Laurens Ivens)

Nadat Dagelijks Bestuurder Leen Verbeek aangegeven had dat de Stadsregio nu nog niet hoeft te beslissen over de aanbesteding, begrepen een aantal regioraadsleden niet meer waarom er dan toch over gestemd moest worden. Deze leden dachten de keuze later wel te kunnen maken. De Tweede Kamer gaat echter volgende week beslissen of de Stadsregio deze keuze dan nog wel mag maken. Om bij de Kamer aan te dringen op vrijheid over het aanbesteden, was daarom deze motie nodig.

Regioraadslid Laurens Ivens: "Het was beschamend hoe slecht de regioraadsleden op de hoogte zijn van de politieke situatie op het gebied van het openbaar vervoer. Zelfs na informatie hierover durfden vele raadsleden niet in te stemmen met de motie. Zij wisten namelijk niet wat hun gemeente er van vond. Terwijl de motie juist mogelijk maakt om later te beslissen over aanbesteden, stemden zij toch tegen." Uiteindelijk stemden naast de voltallige SP-fractie ook 2 leden van GroenLinks-Amsterdam en 7 leden van PvdA-Amsterdam (behalve wethouder Buyne) met de motie in. Hiermee was er wel duidelijke Amsterdamse steun voor de motie, maar zorgden de raadsleden uit de omliggende gemeenten dat het voorstel geen meerderheid kreeg.