h

Geen verplichte aanbesteding stadsvervoer

7 juli 2007

Geen verplichte aanbesteding stadsvervoer

De Tweede Kamer heeft beslist dat het stadsvervoer in de vier grootste steden niet verplicht hoeft te worden aanbesteed. Volgens de SP-woordvoerder verkeer Emile Roemer een belangrijke trendbreuk. "De Kamer erkent nu dat marktwerking in het openbaar vervoer niet altijd wenselijk is. Het jarenlange verzet van de SP tegen de uitverkooppolitiek werpt duidelijk vruchten af, zonder ons was het stadsvervoer naar de hoogste bieder gegaan en hadden we maar hoeven wachten op nieuwe problemen."

Emile Roemer)

Indien de stadsvervoerders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag goed presteren, kunnen zij de komende jaren gewoon het vervoer blijven verzorgen. Roemer: "Er is nu een halt toegeroepen aan verdere marktwerking in het openbaar vervoer, de volgende stap is dat we het terug gaan draaien." Helaas bleek een voorstel van de SP hiertoe nu nog een stap te ver voor een meerderheid van het parlement.

Vannacht werd ook een voorstel van de SP aangenomen om de gevolgen van de aanbestedingen in kaart te brengen. Roemer: "De afgelopen jaren zijn de uitwassen van het aanbesteden steeds duidelijker geworden. De service gaat achteruit, de rituitval neemt toe, buslijnen worden opgeknipt en de arbeidsomstandigheden verslechteren." De SP wil dat de gevolgen van de aanbestedingen op een rij worden gezet. Een Kamermeerderheid schaarde zich achter dit voorstel tijdens de laatste stemmingsronde voor het zomerreces.

Dankzij het werk van SP-europarlementarier Erik Meijer had het Europees Parlement zich eerder ook kritisch uitgelaten over de marktwerking in het stadsvervoer. De grote steden hadden ook al te kennen gegeven er niets in te zien. Onder druk van de dreigende marktwerking heeft Utrecht echter haar stadsvervoerder al verkocht. Den Haag en Rotterdam waren al begonnen met het uitschrijven van een aanbesteding. Maar indien deze steden tevreden zijn over hun huidige vervoerder, kan deze het vervoer blijven verzorgen. Bovendien kan in Amsterdam het GVB nog enigszins behouden blijven, waar eerder een overgrote meerderheid van de Amsterdammers zich per referendum voor had uitgesproken.

U bent hier