Proef met gratis OV uiterst onzeker

5 juli 2007

Proef met gratis OV uiterst onzeker

De SP heeft bij de behandeling van de Voorjaarsnota geen steun ondervonden voor het voorstel om te kijken naar mogelijkheden om een proef met gratis openbaar vervoer voor ouderen te verlengen. Vorig jaar diende de SP een motie in om een proef met gratis OV voor doelgroepen mogelijk te maken. Deze motie werd breed gesteund. Vervolgens besloot de Commissie Verkeer tot een proef voor drie maanden en bleef alleen de SP pleiten voor een langere periode. Een proef van drie maanden is te kort om gedragseffecten goed te kunnen meten, waardoor de proef al bij voorbaat gedoemd is te mislukken.

Meta Meijer)

In de commissievergadering deed wethouder Herrema wel de toezegging dat, mocht er na drie maanden nog geld over zijn, de proef voor enige tijd verlengd wordt. Voorstellen bij de behandeling van de Voorjaarsnota met als doel op kosten te besparen en daarmee alsnog de proef te velengen, gingen de wethouder veel te ver.

De PvdA speelde in het debat een dubieuze rol; de partij bleef vasthouden aan een proef van drie maanden, zonder zich te bekommeren om een vervolg. SP raadslid Meta Meijer: "De PvdA vaart hiermee een ramkoers. Een ramkoers waarmee ze de proef met gratis OV opblazen. Drie maanden voor Sinterklaas spelen, en daarna de ouderen in de kou laten staan."

Zowel de motie van de PvdA als de SP konden niet op voldoende steun rekenen, waardoor pas in het najaar duidelijk zal worden of er alsnog een proef met gratis openbaar vervoer voor ouderen gaat komen.