h

Sociale staat van de stad is bedroevend

2 augustus 2007

Sociale staat van de stad is bedroevend

Volgens een onderzoek van de SP is het slecht gesteld met de sociale staat van de stad. Een grote groep Amsterdammers heeft een zware schuldenlast, de dienstverlening van de Dienst Werk en Inkomen is slecht, rentegratietrajecten helpen nauwelijks en veel huisbezoeken worden niet goed uitgevoerd. SP-raadslid Willem Paquay: "Het is bedroevend om te moeten constateren dat een mooie en rijke stad als Amsterdam op sociaal gebied zo arm kan zijn."

Willem Paquay)

Het afgelopen jaar heeft de Amsterdamse SP diepteonderzoek gedaan naar de armoede in de stad. Het onderzoek richtte zich op de eigen ervaringen van de ondervraagden, vaak clinten van de DWI. In totaal zijn 239 diepte-enqutes afgenomen.

Paquay: "De uitkomsten van dit onderzoek laten duidelijk zien dat onze stad niet goed omgaat met degenen die een uitkering hebben. Daarom heeft de SP enkele aanbevelingen voor wethouder Buyne om dit te verbeteren. Zo stellen we voor om mensen niet te korten op de uitkeringen voordat de procedures zijn afgerond om te voorkomen dat de mensen in de schulden komen. Verder moet de informatievoorziening van DWI verbeteren en de onterende huiszoekingen vervangen worden door nette huisbezoeken. En de rentegratietrajecten moeten echt gericht worden op de clint zodat er meer mensen aan een baan komen."

Armoede door grote schulden wordt nauwelijks aangepakt
Van de onderzochte mensen heeft 55% schulden, waarvan 2/3 grote schulden (meer dan 2000 euro). Toch zit slechts 9% in een traject van schuldsanering. Aan aflossing van schulden wordt gemiddeld bijna evenveel uitgegeven als aan de kosten van gas en elektra. Vooral alleenstaanden met kinderen houden hierdoor naast hun vaste lasten nauwelijks geld over om te voorzien in het levensonderhoud.

Slechte dienstverlening Dienst Werk en Inkomen
Slechts 15% van de bezoekers van DWI vindt de dienstverlening goed, terwijl 51% dit slecht vindt. In 29% van de gevallen blijkt DWI niet binnen de wettelijke termijn van 8 weken de aanvraag van een uitkering af te handelen. Daarnaast werd 43% van de ondervraagden wel eens gekort op de uitkering, waarbij vaak aangegeven werd dat dit onterecht gebeurde. De meerderheid (63%) meent dan ook dat het zinvol is om tegen een beslissing van DWI in beroep te gaan.

Onvolledige informatie en incorrecte huisbezoeken
Van de ondervraagden waar DWI op huisbezoek is gegaan, kreeg 79% niet vooraf de informatiefolder. Bij een kwart van de huisbezoeken legitimeerde de controleur zich niet. En door 41% van de ondervraagden wordt het gedrag van de controleurs niet correct gevonden. Zij ervaren het meer als huiszoekingen dan huisbezoeken.

Rentegratietrajecten werken niet
Het overgrote deel (84%) van de mensen die in aanraking zijn gekomen met een rentegratiebureau heeft niet het idee dat het rentegratietraject de kans op een baan heeft vergroot. Slechts 10% is hier wel positief over. Slechts 22% is tevreden over het gevolgde rentegratietraject. Het wordt door het grootste deel gezien als bezigheidstherapie.

Zie ook het rapport <%media(20070802-070730 Sociale staat van de stad - inleiding samenvatting.pdf|De sociale staat van de stad)%> pdf-document, om dit documenten te lezen heeft u mogelijk extra software nodig. Klik voor meer uitleg.

U bent hier