Betere controle op buitenlandse reizen van College

1 november 2007

Betere controle op buitenlandse reizen van College

De gemeenteraad heeft gisteren ingestemd met het verbeteren van de controle op de buitenlandse werkbezoeken van de burgemeester en wethouders. SP-raadslid Laurens Ivens had dit onderwerp aangekaart, omdat een onderzoek van hem had aangetoond dat in de vorige raadsperiode het College hier nauwelijks verantwoording over aflegde. Een initiatiefvoorstel van de SP hierover werd deels overgenomen.

Laurens Ivens)

Als grootste verbeteringen werd gisteren ingestemd met duidelijkere regels voor het doel van de reis en betere verantwoording achteraf. Ook gaf de burgemeester aan zo mogelijk de reis niet te luxe te willen maken. Ivens: "Deze toezeggingen zijn een flinke stap vooruit. Als dit goed wordt uitgevoerd is het wellicht mogelijk om de zweem van snoepreisjes van deze werkbezoeken te halen."

Een actieve informatieplicht voor het college richting de raad over hun reizen werd niet gesteund. Ivens: "Als raadsleden op de hoogte zijn van de geplande werkbezoeken en de doelen hiervan, kunnen zij meedenken over hoe het optimale uit deze reis te halen is. Gisteren bleek echter alleen de SP bereid te zijn mee te denken met het College. De overige partijen willen slechts achteraf controleren, en hechten kennelijk minder waarde aan deze werkbezoeken."