SP'ers als voedselbankemployes

14 januari 2008

SP'ers als voedselbankemployes

Om het jaar goed te beginnen hebben vier SP'ers donderdag 3 januari geassisteerd bij de Voedselbank in de Vredeskerk in de Pijp. We werden hartelijk ontvangen door Patricia, de assistent-cordinator en een tiental andere vrijwilligers. In totaal moesten er 37 kratten gevuld worden met o.a. hutspotpakketten, zakken brood, kerststolletjes, yoghurt, komkommer, bloemkool, kant en klaarpakjes voor Stroganoff, koffiemelk en eieren. Er werden 10 kratten gevuld voor gezinnen en 27 voor alleenstaanden. Wat opviel was de gemoedelijke sfeer tussen de vrijwilligers en later ook tussen hen en de clinten, en ook het contact tussen clinten onderling was prima.

Er werd hard gewerkt, om 1 uur 's middags kwam het busje vanuit het distributiecentrum. Razendsnel werd alles verdeeld in de kratten en al om half 3 kwamen de eerste mensen om de pakketten in ontvangst te nemen. Opmerkelijk was dat zij niet een pakket kwamen halen en dan weer zo snel mogelijk er vandoor gingen, maar de clinten werden zeer gastvrij ontvangen met een kopje koffie of thee met iets lekkers erbij en er was een tafel waar men kleding, tassen of knuffels uit kon zoeken. Na het kopje koffie en een goed of gezellig gesprek ging men richting de ruimte waar de kratten klaarstonden en daar werden de mensen door de vrijwilligers verder geholpen.

Tassen van cliënten werden gevuld en wat men niet wilde liet men liggen voor anderen. Zo wilde een mevrouw geen groente omdat ze dat nooit eet, een andere mevrouw wilde de yoghurt niet omdat die bijna over datum was. Je zou kunnen denken dat het ondankbaar is, wanneer je die spullen gratis krijgt, maar op deze manier heeft iemand anders er weer iets aan. Het overgebleven voedsel wordt aan het einde van de dag namelijk afgeleverd bij Makom, een inloophuis voor dak- en thuislozen.

In deze tijd is het schrijnend dat een organisatie als een Voedselbank moet bestaan. Tegelijkertijd is het goed dat de voedselbank er is om mensen die niet meer van hun inkomen of uitkering rond kunnen komen te helpen. Er is voedsel genoeg voor iedereen en toch blijft het oneerlijk verdeeld.

De SP zal de komende tijd blijven helpen bij De Voedselbank Oud Zuid. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Jeroen Janssen, coördinator uitgiftepunt Voedselbank (hpjjanssen@hotmail.com). De voedselbank is iedere donderdag van 15:00 uur tot 16:00 geopend om een pakket op te halen.