Zet mosquito's uit

7 februari 2008

Zet mosquito's uit

Zolang het onderzoek van minister Rouvoet loopt moeten mosquito's uitstaan. Dit stelt fractievoorzitter Remine Alberts in vragen aan het college van B&W. De mosquito, die kan worden ingezet tegen hangjongeren, is mogelijk ongrondwettelijk.

Remine Alberts)

De mosquito is een apparaat dat een geluid uitzendt, dat slechts jongeren kunnen horen. Het schijnt zo irritant te zijn dat jongeren zich verwijderen van de plaats waar een mosquito is opgehangen. Met de leus "Last van hangjongeren? Zorg dat ze snel vertrekken!" brengt het bedrijf Rhine Consulting Group BV het apparaat op de markt.

In antwoord op vragen van SP-Kamerlid Renske Leijten heeft minister Rouvoet een onderzoek naar de mogelijke ongrondwettelijkheid van de mosquito aangekondigd. Het apparaat maakt mogelijk een ongeoorloofde inbreuk op de onaantastbaarheid van het menselijk lichaam. Volgens Rhine Consulting Group zijn ook in Amsterdam mosquito's geplaatst. Alberts: "Het lijkt er zelfs op dat Amsterdam niet eens weet waar die dingen hangen. Naast de vermoedelijke ongrondwettelijkheid is dat minstens zo onacceptabel. Die apparaatjes kunnen dwars tegen het gemeentebeleid ingaan. Een reden temeer om ze uit te zetten."