Red de banen en taken van Stadstoezicht

12 maart 2008

Red de banen en taken van Stadstoezicht

Aan gemeenteraadsleden en wethouders werd vandaag door actievoerende medewerkers van Stadstoezicht een geranium aangeboden. De geranium was voorzien van een pamflet met daarop de tekst 'laat geen mensen achter de geraniums verdwijnen'. De gemeenteraad moest namelijk vandaag oordelen over de gedeeltelijke privatisering. Deze privatisering zal leiden tot verslechterde arbeidsvoorwaarden of ontslag voor een deel van de medewerkers van Stadstoezicht.

Geraniums voor de gemeenteraadsleden)
Alle gemeenteraadsleden kregen een geranium

Zeker 40 medewerkers van Stadstoezicht hadden de dreigementen dat zij vandaag niet in uniform aan de actie mochten deelnemen in de wind geslagen. Volgens SP-raadslid Maureen van der Pligt tekent dit hoe groot de actiebereidheid was. "En die gaan we ook nog hard nodig hebben de komende weken."

De medewerkers van Stadstoezicht)
De medewerkers van Stadstoezicht zijn actiebereid

Bij de raadsbehandeling had Van der Pligt de oplossing van de problemen voorhanden, namelijk de bevoegdheid voor parkeerbeheer terughalen naar de centrale stad zodat de stadsdelen dit niet meer privaat kunnen aanbesteden. Helaas gingen alle andere partijen akkoord met de plannen van het college. Van der Pligt: "Zelfs de Partij van de Arbeid vond het belangrijker om niet aan de bevoegdheden van de stadsdelen te tornen dan voor de werkgelegenheid te kiezen. Zij namen genoegen met de toezegging dat wethouder Gehrels haar best zou gaan doen voor de mensen die straks overtallig zijn geworden. Mooie woorden van de wethouder, maar garanties wil zij niet geven. Dus achter die geraniums komen straks nog wel een aantal medewerkers van Stadstoezicht te zitten, als het zo doorgaat."

Wethouder Gehrels krijgt een geranium)
Ook wethouder Gehrels krijgt een geranium

Het besluit van vandaag heeft de onderzoeksperiode naar de privatisering in gang gezet en eind mei komt de definitieve beslissing. Tot die tijd zal de SP samen met de medewerkers van Stadstoezicht actie blijven voeren voor het behoud van deze banen en het behoud van Stadstoezicht met alle taken van toezicht en parkeerbeheer zoals die nu ook onder stadstoezicht vallen.