Noord-Zuidlijn nog steeds bodemloze put
Noord-Zuidlijn nog steeds bodemloze put
De bouw van de Noord-Zuidlijn heeft een nieuw historisch dieptepunt bereikt. Niet alleen wordt de magische grens van 2 miljard aanlegkosten bereikt, ook zal zelfs de volgende wethouder Verkeer de lijn niet kunnen openen. De voorspelling van de SP in 2002 dat de aanleg nog vele miljoenen extra zou gaan kosten, is waarheid geworden.
"Het is nog nooit zo rot geweest om gelijk te krijgen". Dit is de eerste reactie van SP-raadslid Meta Meijer op de 327 miljoen euro die bij het budget voor de Noord-Zuidlijn gelegd moet worden. De bijdrage van de gemeente Amsterdam is nu zo'n 900 miljoen, en het college wringt zich in bochten om dat bij elkaar te krijgen. Werd in het verleden een tegenvaller direct betaald of uitgesmeerd over vijftig jaar, nu wordt er gesproken over het duurder maken van het reizen met de lijn.
De SP is van mening dat tegenvallers niet zomaar op de burgers mogen worden afgewenteld. "Het is toch te gek dat we niet alleen nu mogen dokken voor de metro, maar in de toekomst nog eens extra moeten betalen", stelt Meijer. "In dat geval zou je ook het goedkopere alternatief, de bovengrondse tram dus, moeten laten bestaan. En dat is nu juist wat het college en de stadsregio niet willen. Met deze optie worden reizigers die vaak niet op de lijn zaten te wachten, hier wel in gedwongen, en moeten ze vervolgens meer betalen. Het moet niet gekker worden."
Op 7 mei zal de raad over de kostenoverschrijding debatteren.
- Zie ook:
- Nieuws