Bouw snel studentenwoningen bij

3 juli 2008

Bouw snel studentenwoningen bij

De SP maakt zich grote zorgen over het dreigende oplopende tekort aan woningen voor studenten. SP-raadslid Hans Bakker heeft er vandaag bij de wethouders Herrema en Van Poelgeest op aangedrongen dat ze snel een locatie moeten vinden voor de containerwoningen en nu eens echt werk moeten maken van de woningbouw in de stad.

Hans Bakker)

Het gebrek aan studentenwoningen in de stad is al jaren een probleem. Op papier heeft het college de intentie om de woningnood in Amsterdam aan te pakken, de woningbouwproductie heeft echter een slakkengang. Voor studenten dreigen er zelfs minder in plaats van meer woningen te komen. Volgens de plannen van B&W zou onze stad 7000 studentenwoningen rijker moeten zijn in 2011. Wethouder Herrema heeft onlangs echter moeten bekennen dat de uitvoering van deze plannen fors achter loopt op schema.

Een oplossing is nog niet in zicht. Erger nog, de SP vreest dat de woningnood onder studenten de komende jaren alleen maar zal toenemen. Een aantal jaren geleden zijn er op verschillende locaties in de stad tijdelijke woningen geplaatst in de vorm van containers. Deze containers zullen echter de komende twee jaar verwijderd worden. Dit kan een afname van 2500 studentenwoningen betekenen. Het is hard nodig om nu fors bij te gaan bouwen, want we kunnen natuurlijk niet anderen de stad uitjagen voor de studenten.