Steun voor SP-voorstellen tegen segregatie

23 september 2008

Steun voor SP-voorstellen tegen segregatie

Zowel wethouder Asscher als vrijwel alle raadsfracties onderschrijven grotendeels de notitie van de SP om de segregatie in het onderwijs tegen te gaan. Vorige week werd deze SP-notitie in de gemeenteraad besproken. Gebleken is dat van de mooie plannen van het college weinig terecht is gekomen.

Maureen van der Pligt)

Volgens SP-raadslid Maureen van der Pligt is de tijd van vrijblijvendheid nu wel voorbij. Van der Pligt: "Om een verdere tweedeling, ook in het onderwijs, tegen te gaan moeten er nu stevigere maatregelen worden genomen". Deze maatregelen staan in de SP-notitie en ze worden ondersteund door de inspreekster van de stichting kleurrijke scholen en de onderwijsconsumentenorganisatie. Caroline Vonk van deze organisaties was teleurgesteld in de gemeente, omdat het nog niet is gelukt resultaten te boeken.

De SP-notitie bevat naast voorstellen voor het lager onderwijs ook voorstellen voor het tegengaan van segregatie in het voortgezet onderwijs. Op dit laatste gebied heeft de gemeente nog vrijwel helemaal niets gedaan. De wethouder gaf aan daar voorlopig ook geen prioriteit aan te geven. De SP-voorstellen voor het lager onderwijs zullen gezamenlijk worden behandeld als de nog te ontwikkelen plannen van de wethouder in november besproken zullen worden. De voorstellen voor het voortgezet onderwijs zullen we apart in de raad inbrengen, omdat wat ons betreft er ook voortvarendheid geboden is om hier de segregatie tegen te gaan.