De bus naar IJburg komt er

11 december 2008

De bus naar IJburg komt er

Het lijkt er op dat de nieuwe bus op IJburg in het voorjaar van 2009 gaat rijden. Het initiatiefvoorstel van de SP voor een nieuwe busverbinding tussen IJburg en Amsterdam Zuidoost kon rekenen op brede steun van de commissieleden, de wethouder en de stadsregio. Alleen gaat de bus voorlopig niet langs de stations Diemen en Diemen Zuid rijden.

null)
Tot nu toe ontbreekt een oostelijke ontsluiting van IJburg met het openbaar vervoer nog steeds, terwijl dit bij aanleg van IJburg wel beloofd is. De SP vindt het daarom hoog tijd dat die busverbinding er nu komt. De Zuidtangent komt pas in 2014 naar IJburg. Nu komt er dus een bus, die over de IJburglaan en het Nuon-terrein naar station Bijlmer en het kantorengebied in Zuidoost rijdt.

Wethouder Herrema acht de kans groot dat de stadsregio de kosten van deze buslijn zal betalen. Hoe meer reizigers de buslijn trekt, hoe minder geld het de stadsregio kost. De SP vermoedt dat een route langs de beide stations van Diemen tot nog meer reizigers leidt. De wethouder zal na een jaar, aan de hand van de reizigersaantallen, dit nader te bekijken.