Mondelinge vragen supermarktaanbod

26 januari 2009

Mondelinge vragen supermarktaanbod

Enige maanden geleden is er aan de Wibautstraat een nieuwe Albert Heijn geopend, ter vervanging van een C1000. Hiermee komt het aantal winkels van Albert Heijn in het stadsdeel Oost-Wgm op 5, excl. 1 AH to Go op het Amstelstation.

Bovendien zal er nog een Albert Heijn komen in de Eerste Oosterparkstraat, op ongeveer 100 meter van de nieuw verschenen Albert Heijn aan de Wibautstraat. Daartegenover telt ons stadsdeel 1 Vomar, 1 Dekamarkt en 1 Ekodis. De SP is ervan op de hoogte dat in het nieuwe Polderweggebied (oostpoort) een supermarkt uit de lagere prijscategorie zal komen.

Naar aanleiding van deze situatie enkele vragen.

1. Weet het DB of de AH aan de Wibaustraat zal blijven bestaan, als de nieuwe winkel in de 1e Oosterparkstraat een feit is?

2. Is het DB het met de SP eens dat een monopolie van de AH, zoals dat nu dreigt te ontstaan in ons stadsdeel, niet wenselijk is, zeker gezien de voorkeur die zowel deelraad als DB geven aan klein ondernemerschap?

3. Zijn er maatregelen die de stadsdeelraad kan treffen om de diversiteit van het supermarktaanbod in ons stadsdeel te bevorderen en verzekeren?