motie

29 januari 2009

motie

Subsidie behoud en herstel historische woonboten

Wij stellen voor dat de stadsdeelraad het volgende besluit neemt:

De raad van stadsdeel Centrum,

Overwegende:
dat de raad op 29 juni 2006 een motie van de SP heeft aangenomen om het aanvullende budget van het Jan Schaeferfonds ook beschikbaar te stellen voor behoud en herstel van historische schepen;
dat als het dagelijks bestuur een historisch schip als zodanig aanwijst, het schip in aanmerking moet kunnen komen voor subsidie voor behoud en herstel;
dat de raad op 18 december 2008 met amendement 42A een bedrag van 1,8 miljoen heeft bestemd voor een extra inspanning voor het behoud en herstel van monumenten;
dat volgens het gelijkheidsbeginsel dit bedrag ook aangewend moet kunnen worden voor historische schepen,

besluit het dagelijks bestuur te verzoeken om:

1. Aan artikel 7 van de Bootrichtlijnen 2008 toe te voegen: 3. Voor een toegestane verbouwing als bedoeld in dit artikel kan een subsidie worden verleend uit het aanvullende budget van het Jan Schaeferfonds en de gelden die zijn bestemd voor behoud en herstel van monumenten, onder door het dagelijks bestuur te stellen voorwaarden.

2. Het dagelijks bestuur op te dragen een subsidieregeling uit te werken en voorstellen te doen voor aanpassing van subsidieverordeningen.

De leden van de deelraad
J.M. Bruggeman (SP)
D. Coumou (GroenLinks)