motie

22 januari 2009

motie

Beperking verkoop woningen

Wij stellen voor dat de stadsdeelraad het volgende besluit neemt:

De raad van stadsdeel Centrum,

Overwegende dat:
het dagelijks bestuur de opmerkingen bij de voorstellen tot herijking van de vastgoednota zeer serieus heeft genomen en voor het merendeel heeft verwerkt;
het dagelijks vasthoudt aan het in 2004 vastgestelde beleid om de woningen uit het eigen vastgoedbezit zoveel mogelijk af te stoten via verkoop en erfpachtuitgifte aan corporaties waarbij er geen sociale huurwoningen verloren mogen gaan;
de woningen een kostendekkendheid hebben van 69% anno 2007;
het stadsdeel nog 30 woningen in zijn bezit heeft; de raad in juni 2008 heeft besloten de verdere verkoop van woningen op te (doen) schorten tot besluitvorming over de herijking van het vastgoedbeleid heeft plaatsgevonden; d
oorverkoop aan corporaties dan wel aan zittende bewoners ertoe kan, resp. zal leiden dat woningen in de sociale sector weglekken;
in de nota voorgesteld wordt om te komen tot een actiever vastgoedbeleid, meer gebiedsgericht en met aandacht voor bijzondere functies,

besluit:
het dagelijks bestuur te verzoeken:
Alvorens tot verkoop over te gaan, na te gaan welke woningen zich lenen voor inpassing in het strategisch vastgoedbeleid, bij voorbeeld door deze op termijn te verhuren als atelierwoning of woonwerk-woning, c.q. dienstwoning, en daarover te rapporteren bij de bespreking van de financiële prognose van de vastgoedportefeuille.
Bij verkoop aan corporaties contractueel vast te leggen dat de aangekochte woning onderdeel vormt van het sociale (aanbod)segment en dat het stadsdeel, in geval van voorgenomen doorverkoop, gebruik kan maken van een recht van terugkoop.
Bij verkoop aan zittende bewoners zorg te dragen voor een vorm van maatschappelijk gebonden eigendom en een recht van terugkoop.

De leden van de deelraad
S. Zijlstra (GroenLinks)
F. Kramer (GroenLinks)