Notitie inburgeringschaos

24 februari 2009

Notitie inburgeringschaos

Op initiatief van SP-raadslid Maureen van der Pligt hebben SP, VVD en D66 de onderstaande notitie geschreven.

"Amsterdamse oplossing voor de Inburgeringschaos"

Inleiding

In 2007 lanceerde toenmalig minister Vogelaar een Deltaplan om het vastgelopen inburgeringsonderwijs vlot te trekken. In Amsterdam was de situatie medio 2007 dermate problematisch dat de minister dreigde met een korting, als er geen verbetering kwam. De problemen waar Amsterdam destijds mee kampte, waren legio: docenten die werden ontslagen omdat er geen cursisten waren, cursisten die moesten wachten op een traject omdat ze nog niet langs Taalwijzer waren geweest, cursustijden die te kort waren, veel te veel aanbieders, een ongelooflijke bureaucratie, het gebrek aan kinderopvang en de aantallen inburgeraars die niet gehaald waren.

Ondanks genoemd Deltaplan en de toezeggingen van gemeente Amsterdam dat er verbetering zou komen, is de situatie in Amsterdam anno 2009 niet veel beter en nog altijd even chaotisch.
Op 29 januari van dit jaar ten slotte werd nog een nieuw hoofdstuk aan de misstanden rond de inburgering toegevoegd: de torenhoge kosten die de gemeente Amsterdam maakt voor een inburgeringtraject. Uit een onderzoek van het televisieprogramma NOVA bleek dat de kosten voor de inburgering van Amsterdammers veel hoger liggen dan in vele andere gemeenten. Het rijk stelt 6.000 euro beschikbaar per inburgeraar, maar in Amsterdam kost een inburgeringtraject 12.000 euro.

De wethouder heeft op 11 februari 2009 onderzoek toegezegd naar de kosten van de inburgering, maar er moet meer gebeuren dan dat. Het Amsterdamse inburgeringbeleid moet op de schop. Het is hoog tijd dat er orde op zaken wordt gesteld en er is geen tijd te verliezen want het vertrouwen van de mensen in de hele inburgering begint een dieptepunt te bereiken. Te veel zaken blijven nu onduidelijke en de tijd dringt.

Samenvattend, omdat

a) het inburgeren in Amsterdam nu al jarenlang chaotisch verloopt;
b) uit het onderzoek van NOVA, uitzending op 29 januari, blijkt dat een inburgeringtraject in Amsterdam 12.000 euro kost;
c) dit in veel andere gemeenten veel minder is;
d) uit een uitzending van AT5, op 31 januari, blijkt dat de kwaliteit van de aanbieders te wensen over laat;
e) in het bestek voor de aanbesteding van de inburgering is opgenomen dat de taalaanbieders het "Keurmerk inburgering" op 31 december 2007 hadden moeten hebben;
f) een aantal taalaanbieders in Amsterdam dit keurmerk niet of niet meer heeft, maar hier geen gevolgen aan zijn gegeven;
g) de kwaliteit van de inburgering op orde moet komen om het vertrouwen in de hele inburgering weer te herstellen;

Wij verwachten dat het college binnen afzienbare tijd de onderstaande punten verwerkt in een actieplan om de uitvoering van de inburgering beter te organiseren en roepen het college op een pre-advies op deze notitie binnen zes weken uit te brengen.

1. De verantwoordelijkheid voor het inburgeringtraject moet bij 1 gemeentelijke dienst komen te liggen. De manier waarop het nu geregeld is, met een falende samenwerking tussen DMO, de Taalwijzers, DWI en CWI, werkt contraproductief en hier moet snel een eind aan komen.

2. Bij bovengenoemde dienst komt 1 centraal inburgeringloket, met steunpunten in de stadsdelen, waar mensen zich kunnen aanmelden en dat voor de randvoorwaarden moet zorgen (kinderopvang, trajectbegeleiding etc.).

3. Het streven is om gekwalificeerd personeel (NT 2) in te zetten voor de inburgering en taalonderwijs. Nederlands als tweede taal onderwijzen vergt ervaring en kennis.

4. De lestijden moeten beter aansluiten bij de schooltijden van kinderen en/of bij werktijden van cursisten. Er moeten meer en beter gentegreerde trajecten aangeboden worden waar tegelijkertijd met de taalverwerving een orintatie op de arbeidsmarkt kan plaatsvinden.

5. De taal en inburgeringlessen moeten dicht bij de mensen in de buurt of op het werk worden georganiseerd om succesvol te zijn, ook de kinderopvang dient geregeld te zijn dicht bij huis.

6. De tijd tussen aanmelding en plaatsing mag in principe niet langer zijn dan twee weken.

M.M. van der Pligt, SP-fractie,
H.G. Verweij, VVD-fractie,