Richt raadsenqute Noord-Zuidlijn op verleden en toekomst

25 februari 2009

Richt raadsenqute Noord-Zuidlijn op verleden en toekomst

De reeks grote fouten die wethouders Herrema en Van Poelgeest hebben gemaakt rond de aanleg van de Noord-Zuidlijn moeten ook grondig worden onderzocht in de enqute die de coalitiepartijen in de gemeenteraad hebben voorgesteld. Dat zegt SP-fractieleider Remine Alberts in reactie op een rapport van de Ombudsman over het optreden van de wethouders rond de verzakking van panden aan de Vijzelgracht. De SP heeft mede daarover een aanvullend voorstel op de voorgestelde raadsenqute ingediend.

Remine Alberts)

Alberts: "Uit het onderzoek van de gemeentelijke Ombudsman blijkt dat Herrema en Van Poelgeest heel wat uit te leggen hebben. Er moet grondig bekeken worden hoe deze opeenstapeling van fouten heeft kunnen ontstaan." Het onderzoek van de Ombudsman wijst uit dat het Projectbureau Noord-Zuidlijn, waar Herrema verantwoordelijk voor was, allerlei waarschuwingen in de wind heeft geslagen en de bewoners verkeerde informatie heeft gegeven. De Dienst Milieu en Bouwtoezicht zou daarnaast onvoldoende toezicht hebben gehouden op de aanleg van de metrolijn, terwijl verantwoordelijk wethouder Van Poelgeest hiervan nauwelijks op de hoogte was.

Volgens Alberts is het van groot belang dat de onderste steen nu boven komt. "Burgemeester Cohen gaf eerder aan dat hij er alles aan wil doen de geloofwaardigheid te herstellen. Een grondig onderzoek is hiertoe natuurlijk een goede eerste stap. Daarnaast zou het richting Den Haag een goed signaal zijn als Amsterdam echt schoon schip maakt. Wellicht kunnen we het Rijk dan alsnog verleiden om met ons naar oplossingen voor het ontstane probleem te kijken."

Het college heeft een commissie onder leiding van Cees Veerman ingesteld om de mogelijkheden voor de Noord-Zuidlijn te onderzoeken. Alberts vindt dat die commissie zich moet richten op financiëe en bestuurlijke oplossingen voor het project. Het onderzoeken van alternatieven moet bij de raad liggen volgens haar. "Wellicht is een afbouw van de lijn zoals die nu gepland is, helemaal niet noodzakelijk voor het verbeteren van het openbaar vervoer tussen Noord en Zuid", aldus Alberts. De SP zal daarom ook voorstellen de enqute te richten op alternatieven voor de toekomst van de lijn.

Welke toekomst wenst u voor de Noord-Zuidlijn? Geef uw mening!